Wat is meer, 'best veel' of 'veel'?

'hard' of 'best hard', wat is nou harder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Geen van beide.
Er is geen antwoord op deze vraag mogelijk, omdat 'best veel' en 'veel' geen overtreffende trap van elkaar zijn.

In die zin kunnen 'best veel' en 'veel' exact dezelfde hoeveelheid aanduiden. Het is maar net wat voor indruk de hoeveelheid geeft aan degene die het bekijkt.

Voorbeeld: Je hebt een zak met kralen. Je moeder kijkt in de zak en zegt: 'Nou, dat zijn best veel kralen'.
Vervolgens kijkt je zusje in de zak en zegt: 'Wat heb je veel kralen!'.

Kortom: 'veel' en 'best veel' zijn uitdrukkingen die willekeurig gebruikt kunnen worden terwijl ze hetzelfde kunnen betekenen.
Precies hetzelfde geldt voor 'best hard' en 'hard'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Veel is meer, best veel zit tussen weinig en veel in.
Hetzelfde is het geval met hard en best hard, best hard zit tussen zacht en hard in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel is meer,
best veel word ook niet zoveel gebruikt,. is meer iets voor kinderen. bv heb best veel snoepjes ofzo.
13 jaar geleden
Veel, of natuurlijk veelst......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer is veel in plaats van best veel, en meer is hard in plaats van best hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best veel is wel aardig.

Maar veel is echt veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best veel, eigenlijk meer dan verwacht. Er zijn nog best veel mensen op het strandfeest gekomen, al was het erg slecht weer.
Ik had geen zin in dat feest , maar eigenlijk werd t best wel leuk.
Maar het kan ook zijn dat dat "best"in dit geval streekgebonden is hoor
anneliez
13 jaar geleden
In je vraag staat het antwoord eigenlijk al: harder is harder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, mijn gevoel voor humor is iets geavanceerder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft ook niets met humor te maken, maar bedankt voor je minnetje =)
Tja, dat is niet altijd even duidelijk. Als ik tegen mijn vrouw zeg "ik ben deze avond laat thuis", dan ben ik in principe later thuis dan wanneer ik zou zeggen "ik ben deze avond later thuis". En als ik zeg "ik ben laatst thuis", dan kan ik best nog vroeger thuis zijn dan wanneer ik zeg dat ik later thuis ben. Die vergelijkende trap is niet eenvoudig...