Zal op den duur een bepaalde ideologie de overhand hebben en normen en waarden weer een prominente plaats geven in het dagelijks leven?

Voor veel mensen is persoonlijke vrijheid erg belangrijk. Helaas komt daar veel indivdualisme uit voort en leidt dit tot losbandig gedrag. Mijn vraag is; denk je dat in de toekomst een bepaalde ideologie op het toneel verschint die weer bepaalde normen en waarden aanhaalt? Wat zou je daarvan vinden? Of zal de huidig trend van individualisering zich doortrekken? Of is deze trend niet iets negatiefs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Het lijkt me onwaarschijnlijk en onwenselijk dat de diversiteit aan ideologieën verloren gaat, aangezien dit de ontwikkeling van ideologieën zou afremmen.

Bovendien vind ik het positief dat een individu rechten heeft en niet een groep. Gecombineerd met democratie lijkt me dit het beste systeem.

Collectivisme kan overigens op veel grotere schaal leiden tot gedrag dat vele malen erger is dan losbandigheid. Denk bijvoorbeeld aan Stalin, Hitler, Mao.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is toch vooral een groepsdier en als je kijkt naar wat mensen nu willen zie je dat ze toch heel vaak hetzelfde willen; ze willen een uniek interieur maar wel van dezelfde Jean de Bouvrie (of hoe die goeroe ook mag heten). En veel mensen zijn ook ontevreden over het individualisme, het ontbreekt alleen nog aan een stroming die het collectief kan sturen. Misschien is er een diepere crisis voor nodig om ons weer op een lijn te krijgen, maar dat het komt daar ben ik van overtuigd.
Mensen houden wel van een stukje vrijheid voor zichzelf, maar de vrijheid van de ander daar lopen ze niet mee weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bepaalde ideologie is er nu al, zijn er genoeg hoor... en normen en waarden zijn ideologieën, kun je dat zien?

Ware vrijheid van de een kan nooit een vermindering van vrijheid beteken van een ander, is dat wel zo dan was het dus geen ECHTE vrijheid...

Elke ideologie is er een van onvrijheid... Zie je dat? Want met het lanceren van die ideologie, komt er een opleggen en handhaven... Is dat vrijheid?

De huidige trend van individualisering trekt door tot in zijn destructie, zoals nu al te zien is... Bankiers die de graaicultuur ontketenen, hoe individualistisch kun je zijn... Dat is snel voorbij en een andere cultuur breekt aan... De WIJ-cultuur... Niet meer één persoon maar een groep personen, dat zie je nu ook al ontstaan in de wereld... Koop je een luier van een bepaald merk dan hoor je bij de groep die zorgt voor de wereld en die doneert een tetanusprik in een derdewereldland... Dat is de opkomst van de WIJ-cultuur... En zo zijn er veel meer voorbeelden...
Dat het ik-tijdperk ten einde loopt en het WIj-tijdperk aanbreekt is niet negatief... de aarde juigt het toe... Een eenling kan de aarde niet behoeden, maar WIJ kunnen dat wel...
Norman en waarden worden door WIJ gedragen niet door hier en daar een ikje... dat werkt niet... en is zo voorbij... Wij komt eraan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

Elke ideologie kent zijn normen en waarden. Die zijn alleen telkens verschillend. De kreet 'normen en waarden' wordt maar al te vaak gehanteerd als het laatste woord in fatsoen, maar ook de meest verdorven periodes in de geschiedenis hadden hun normen- & waardenstelsel. Alleen was dat niet gelijk aan het onze....