Moet je altijd een herinnering krijgen bij een boete?

Ik kreeg tijd geleden een boete, en omdat ik ondertussen verhuisd was maar op een ander adress verbleeft omdat er verbouwd werd. Kreeg ik die boete pas wat laat, toen ik hem eindelijk had was ik al op vakantie en toen ik terug was was die al weer verlopen. Na bijna een jaar niks gehoord te hebben krijg ik opeens een brief dat ik ben gedagvaard. Hoor ik niet eerst een herinnering of 2 te krijgen?

met herinnering bedoel ik aanmaning

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Kijk het nog maar eens goed na wat er precies staat...

Je hebt het over een boete dus dan neem ik aan dat je ergens geflitst bent, of fout geparkeerd stond. Deze boetes komen dan van het CJIB. En ik kan je bevestigen dat het CJIB onder de "Wet Mulder" altijd de bekeuring stuurt met een betaaltermijn van 30 dagen. Er staat vervolgens ook nog voor welke datum je uiterlijk betaald moet hebben en wat je moet betalen als je niet betaald hebt. Ditzelfde geld voor de eerste herinnering, waarop het boetebedrag verhoogd is. En dit geld ook voor de tweede herinnering, waarop het boetebedrag wederom verhoogd is...

Als jij die derde enveloppe van het CJIB om welke reden dan ook pas als eerste open en je betaald niet dan wordt je inderdaad binnen 13 maanden na het verstrijken van de laatste betaaldatum gedagvaard...

Het bedrag, waarvoor je gedagvaard wordt is sowieso verhoogd met de kosten voor de deurwaarder. Hierbij heb je overigens nog een x-aantal dagen om eveneens te betalen. Tot 1 minuut voor de zitting bij de rechtbank overigens. Zolang je de rechter maar een betaalbewijs kan laten zien...

Zorg er wel voor dat je op de zitting verschijnt. Anders wordt je zonder twijfel bij verstek veroordeeld. En er komen tot slot nog eens de gerechtelijke kosten bij. Afhankelijk per rechtbank zal dit variëren van 150 tot 500 euro...

Dus als je nog de kans hebt om voor de zitting te betalen doe dat dan absoluut. Anders kan het wel eens zo zijn dat je 3, of 4 keer zoveel aan de deurwaarder moet betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat verschilt per bedrijf of instelling. Het is meestal wel zo netjes 2 herinneringen te sturen. Maar het is niet wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is niet wettelijk verplicht.
Je kunt één herinnering krijgen en op dat moment kunnen ze ja al extra kosten in rekening brengen.
Daarna kan er nog een aanmaning komen, hier zitten standaard extra kosten aanvast.
Ja en daarna komen de dwangbevelen oid.

Toegevoegd op 14-05-2009 11:36:44
Maar misschien een stomme vraag, heb je toen je terug kwam van vakantie dan niet alsnog direct het geld overgemaakt?