Hebben mensen nog tips wat en hoe te doen met heel veel trossen blauwe druiven? Jam? Wijn? Iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (7)

ik dacht aan iets anders ..wat dacht je van uit delen aan de kinderen, fruit is gezond ook voor hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker uitpersen en druivensap van maken. wijn is veel te lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijn van druiven uit de tuin wordt meestal niet echt lekker. Jam blijft vaak dun. De druiven zijn meestal klein en hebben pitten, wat het ook niet echt plezierig maakt om te eten.

Je zou er met een sapcentrifuge wel druivensap van kunnen maken.

Zelf laat ik ze gewoon hangen voor de vogels.
13 jaar geleden
Je kan druiven gebruiken in beauty producten: gezichtsmasker, smeerseltje tegen zonnebrand, haarmasker, gezichtscréme voor het opfrissen van je huis. Even googlen voor de recepten.

Je kan ze ook met ander fruit in de blender gooien en smoothies en shakes van maken. Of zonder ander fruit, even zeven en dan heb je druivensap.

Je kan ze drogen, dan worden het rozijnen. Precieze proces weet ik niet, maar ik zou wederom zeggen: even googlen.

Als je de pitten van druiven perst komt er olie uit, dat kan je gebruiken voor divers voedsel/gerechten maar bijvoorbeeld ook voor het maken van zeep.

Mocht je daar allemaal geen zin in hebben zou ik inderdaad zeggen: weggeven. Breng het naar een basisschool, bejaardenhuis of kinderboerderij. Of naar de punten waar ze eten uitdelen aan arme gezinnen, daklozen etc. Je kan er ongetwijfeld een boel mensen blij mee maken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taart!

Lekker sap of gelei van maken om door de yoghurt te doen e.d.
Zelf jam maken is overigens erg makkelijk. Ik maak het elk jaar van mijn blauwe druiven. (heb er ook enorm veel)
De ene keer doe ik er bijvoorbeeld kaneel bij, de andere keer lavendel. Zo kun je steeds weer nieuwe recepten maken. Ik doe om de deksel dan een leuk doekje of servetje met een elastiekje erom en het is ineens een leuk cadeautje.
Op internet staan veel lekkere recepten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schnaps..

Suiker ebij (1 op 1 met fruit) en een paar dagen laten staan. Dan trekt het vocht er uit & gaat het een beetje gisten. Het sap kan je [na filteren] dan of in flessen doen en als siroop gebruiken, of je gooit er bv vodka bij en gebruikt het als een likeurtje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedselbank