Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je wat drinkt in een cafe en je loopt weg zonder te betalen is dat strafbaar en zo ja wat is de straf die daar op staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is alleen strafbaar als het opzettelijk gebeurt.
Als men per ongeluk te weinig geld mee heeft of de pinpas doet het niet, dan is het wettelijk gezien geen diefstal.

De straf verschilt echter per keer. Omdat vaak de betreffende bedragen etc. zeer kunnen verschillen. Alsmede of het met voorbedachte rade is gebeurt (iemand neemt express geen geld/portomonee mee) of in een opwelling. En het wel of niet KUNNEN betalen.

De straf is (zou wettelijk gezien moeten zijn) minimaal mee naar het bureau, en je daarna ook bij de rechter moeten verantwoorden. De hoogste straf hiervoor is 4 jaar volgens het wetboek, of een geldboete van de hoogste categorie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je niet voor je drankje betaalt word je beschuldigd van diefstal. De straf zal niet hoog zijn, maar hoe hoog is mij niet bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dat strafbaar als je niet betaalt voor een verleende dienst of product. maar ik denk dat je niet de gevangenis in hoeft. Een boete wellicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het strafbaar is lijkt me duidelijk. Je steelt toch iets (in dit geval drinken).
Ik denk dat daar overigens geen vaste strafmaat voor is maar op een boete en een lichte taakstraf zul je wel kunnen rekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wel zeker dat het strafbaar is. diefstal. je betaald niet voor het product wat je koopt.. maar drinkt het wel op.. wat de boete is geen idee. denk z'n 75euro of zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn juist zulke zaken waar mooie woorden voor zijn uitgevonden in het strafwetboek. Zoals daar zijn:
- flessentrekkerij : zie uw voorbeeld
- moeskopperij : het stelen van groenten uit iemands tuin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding