als achter elke angst de vrijheid schuilt , waarom zijn mensen dan zo bekrompen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
rebecca
13 jaar geleden
hoe bedoel je dat presies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het moment dat je een angst overwint , ervaar je een vrijheid.
dus waarom dan niet alle angsten overwinnen en vrij leven?

Het beste antwoord

Dus iedereen die er niet in slaagt zijn/haar angsten te overwinnen is bekrompen?
Dat vind ik een nogal bekrompen standpunt.

Soms is de angst nu eenmaal groter, dan de behoefte aan vrijheid.
Heb ik eindelijk mijn angst voor de Python van de Efteling overwonnen, voel ik mij daarna inderdaad eventjes euforisch. Maar voor hoe lang? En hoe belangrijk was dat? En heeft dat de kwaliteit van mijn leven verbeterd?

Eric Fromm heeft een boek geschreven: 'De angst voor vrijheid', een klassieke studie over de betekenis van vrijheid voor individu en samenleving.
Hij ontvouwt hier een panorama waarin ons de geschiedenis wordt getoond als
enerzijds een voortdurende strijd voor vrijheid, en anderzijds een even voortdurende vlucht voor diezelfde vrijheid.
Deze vlucht uit zich in de vrijwillige onderwerping aan religieuze dogma's en aan politieke ideologieën, in de neiging tot zinloos geweld,
en ook in de menselijke aandrift tot sociale aanpassing, willoos consumentisme en maatschappelijk conformisme. In dit boek wordt duidelijk dat zolang we de allerbelangrijkste verworvenheid van onze tijd, het individualisme, niet goed kunnen verzoenen met echte maatschappelijke samenhang, we gedoemd zijn tot schijnvrijheid.

Deze twee voorbeelden laten zien dat vrijheid een relatief begrip is.

Waarover een eindeloze boom kan worden opgezet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je doelt op iets 'uitproberen'? Dus een keertje iets gedaan hebben. Tja dat is de angst voor het onbekende.
En soms doe je iets omdat je er angst voor hebt. Dan kun je twee dingen zeggen: Kei Kikken! Of je zegt: DAT doe ik dus NOOIT meer! Ook dat vind ik geen vorm van vrijheid.
Tenslotte heb je nog mensen die door omstandigheden doodsangsten uitstaan en ook nog eens overlijden (bijvoorbeeld verdrinking of moord) ook in deze categorie zie ik geen vrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat angst zo sterk is, en vaak onbewust aanwezig in de mens. en mensen zoeken veiligheid, niet onzekerheid, door angst. angst voor het niet weten wat er komen gaat, angst om er niet mee te kunnen dealen (niet het vertrouwen hebben daarin dat je het aan kunt).
iedereen heeft andere angsten, en dus ook andere vrijdheden. in de situatie waar de een zich bang voelt, voelt de ander zich vrij.

bekrompen = veilig = ik kan de situatie aan, dat weet ik zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter angst gaat verlangen schuil. Dat hoeft niet perse het verlangen naar vrijheid te zijn.
Achter angst zit meestal een oud verwaarloosd deel van je persoonlijkheid. Een deel dat liefde en acceptatie nodig heeft, geef je dat, dan verdwijnt de angst.