Hebben alle paspoppen dezelfde maat? En welke maat is dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.8K

Het beste antwoord

Paspoppen, dus poppen die gebruikt worden bij het maken van kleding, zijn er in verschillende maten en zijn vaak ook verstelbaar.

Etalagepoppen, dus de poppen die in etalages en in winkels staan, zijn binnen één winkel voor één afdeling (dames, heren, grotematen, kinderen) dezelfde maat, maar de maat van de vergelijkbare afdeling kan behoorlijk verschillen tussen winkels. Voor de gewone damesafdeling heeft de ene winkel etalagepoppen met maatje 32, andere juist met maatje 38.

Een etalagepop heeft wel altijd één van de kleinere maten van de collectie. Dat is niet alleen omdat dat aantrekkelijker zou zijn, het is ook gewoon praktisch: als de verkoopster kleding uitzoekt voor een pop, neemt ze liefst een maat waar meerdere exemplaren van in de winkel hangen, om te verkopen dat ze voor een bepaalde maat de pop moet uitkleden.

Het kan erg verschillen welke maten nog in meervoud beschikbaar zijn. Dan heb je graag een vrij kleine pop: grotere kleding kun je opspelden om te laten passen, te kleine kleding krijg je gewoon niet mooi op de pop. Een kleinere pop vergroot dus de keuze van maten die je op die pop kunt gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
om te *voorkomen* dat ze voor een bepaalde maat de pop moet uitkleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn verschillende soorten paspoppen, bijvoorbeeld bij Miss etam voor grotere maten, die gebruiken andere pas poppen dan de confectie pas poppen..

Ik denk wel dat er een richtlijn is die aangepast is op de confectiemaat zodat die kleding er altijd het beste op hangt..

Dit zal neerkomen op een maat 34 of 36
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel paspoppen hebben de zelfde maat, dit komt overeen met de ideale maat bij dames is dat maat 38 soms 36
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste paspoppen hebben allemaal een zeer slanke maat!

Dat oogt namelijk beter omdat iedereen er graag slank uit wil zien!

Zo worden we voor de gek gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig worden verstelbare paspoppen gemaakt, waardoor ze meerdere kledingmaten passen. De herenpop kan kleding in de maten 46 t/m 56 dragen. De damespop is er in 5 soorten. Maat 32 t/m 38, 36 t/m 42, 40 t/m 48, 48 t/m 52, en 52 t/m 58.
Amadea
13 jaar geleden
Een rondje googlen leert dat niet alle paspoppen dezelfde maat hebben, en dat ze ook meerdere kledingmaten kunnen dragen. Zie hieronder:

Afmetingen: Lengte 177 cm, Borstomvang 86 cm, Taille 61 cm, Heup 89 cm
Geschikt voor kledingmaat 36 – 42
http://www.koopgoedkoop.nl/etalagepop-vrouw-p-443.html

Ook een interessant artikel is het onderstaande artikel waarin wordt aangegeven dat in Nederland de laatste jaren de paspoppen groter en ronder van vorm zijn geworden. Het is niet meer de trend om de kleinste maten in te zetten omdat een vrouw met maat 40/42 denkt: "Dat pas ik toch nooit", als ze iets ziet op een paspop met maat 34/36. Hierdoor werkt een superslanke pop dus drempelverhogend.
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007/02/03/2249560/Nederlandse_paspop_is_mooi_rond.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paspoppen werden in vroeger tijden gemaakt om de gemodelleerde persoon niet steeds lastig te hoeven vallen met passen. Soms hadden mensen zelf een eigen paspop in hun eigen maat dus, thuis.
Zal wel voornamelijk bij de rijkere mensen geweest zijn.
Je hebt ze dus in alle soorten en maten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Surf naar paspoppen te koop en voila zie daar alle maten die re te koop zijn. Ze zij er dus in verschillende maten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sta jij ook wel eens voor een winkel naar een paspop te kijken met geweldig leuke kleding aan? Dan heb je ook vast wel eens gedacht van als het bij die paspop leuk staat zal het bij mij wel niet passen. Vanaf nu is dit bij het Britse warenhuis Debenhams verleden tijd. Zij hebben namelijk sinds afgelopen week ‘plus-size’ paspoppen in hun etalage staan. Waar de normale paspoppen maat 36 hebben, hebben deze paspoppen maat 44 en vertegenwoordigen zo dus een veel grotere groep vrouwen.