als er al vertragingen zijn, waarom zet de ns dan kortere treinen in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

De NS doet dat helemaal niet graag. De klanten worden er niet blij van, en bij een te korte trein duurt het in- en uitstappen langer, waardoor de vertraging zal toenemen.

Ze doen het omdat ze niet anders kunnen. Het ligt eraan wat er eerder op die lijn is gebeurd.

Eerste mogelijkheid is dat er een trein defect is geraakt. Soms kunnen ze dan met een deel van die trein nog wel rijden. De defecte helft wordt afgerangeerd, het nog rijdende deel rijdt verder - maar is dan natuurlijk te kort voor alle reizigers. Maar dat is in ieder geval beter dan helemaal geen trein meer laten rijden.

Tweede mogelijkheid is dat een trein in z'n geheel defect is geraakt. Die rijdt dan niet meer. De NS heeft hier en daar reservematerieel klaarstaan. Het is echter onmogelijk om door het hele land voldoende reservematerieel dicht in de buurt te hebben. Dan kan het dus gebeuren dat er wel reservematerieel wordt ingezet, maar dat dat veel korter is dan de oorspronkelijke trein.

Derde mogelijkheid is dat een trein teveel vertraging heeft opgelopen. Die trein verder laten rijden is dan niet mogelijk, omdat het spoor al vol zit met de reguliere dienstregeling van de overige treinen: de vertraagde trein past er eenvoudigweg niet meer tussendoor. Die teveel vertraagde trein wordt dan opgeheven. We komen dan in dezelfde situatie als hierboven beschreven, bij de tweede mogelijkheid.

Vierde mogelijkheid is dat bijvoorbeeld bij het begin van de dienstregeling al bleek dat er materieel defect was, en dat er bijtijds reservematerieel kon worden ingezet - maar wel te weinig, dus een te korte trein. Die te korte trein is dan op tijd aan zijn dienst begonnen. Maar zo'n te korte trein wordt overvol, waardoor het in- en uitstappen langer duurt dan gepland. Een trein die oorspronkelijk op tijd reed, doet dan bij elke stop één of twee minuutjes extra vertraging op. Na een paar stations zal de vertraging al behoorlijk groot zijn. In dat geval zijn oorzaak en gevolg dus precies omgekeerd aan wat jij in je vraag beschrijft: het is dan niet zo dat de NS een te korte trein inzet als er vertraging is, maar andersom: er ontstaat vertraging doordat de NS een te korte trein heeft moeten inzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak worden kortere treinen ingezet op routes die niet belangrijk genoeg zijn, zodat de treinstellen aangekoppeld kunnen worden aan treinen op drukke (en belangrijke) routes.