Is 'eigenwijs zijn' een goede eigenschap?

Het wordt een ander vaak verweten maar is het wel een slechte eigenschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze mij vroeger eigenwijs noemden, dan zei ik altijd terug: "klopt, ik ben wijs uit m'n eigen". ;)

Het beste antwoord

Ik word vaak verweten dat ik eigenwijs ben, maar als ik het ook heeeeeeeel zeker weet dat het zo is , moet ik dan tegen de ander zeggen dat ze gelijk hebben!!! Moet ik dan maar toegeven dat het niet zo is als ik zelf denk?? En wat als ik na een heftige discussie er nog steeds heilig van overtuigd ben dat ik nog steeds gelijk heb? Ben ik dan eigenwijs ? Of vastberaden in mijn mening? Lastig en vervelend voor en ander, maar gelijk is gelijk. Heb je ongelijk en blijf je volhouden dat het niet zo is, dan ben je eigenwijs. Ik zie hier ook wel antwoorden die niet juist zijn en als ze daar op aangesproken worden, wringen ze zich in allerlei bochten om toch maar gelijk te krijgen, dat is eigenwijs. Maar dan nog bestaat er een kans dat ze toch gelijk hebben en dan toch niet eigenwijs zijn. Daarom verwijt ik nooit iemand dat hij eigenwijs is , want het kan ook best niet zo zijn. Dus eigenwijs zijn is een eigenschap waar we moeilijk zelf over kunnen oordelen of het een goede of een slechte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja en nee.

Eigenwijs zijn in de trant van het altijd beter weten en niets van een ander willen aannemen vind ik geen goede eigenschap. Niemand heeft *altijd* gelijk.

Eigenwijs zijn in de trant van niet alles voor zoete koek aannemen en verder kijken dan je neus lang is, vind ik juist weer wel een goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me hierbij aan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Same here.. Geen aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nogmaals.
Eigenwijs zijn is nooit een goede eigenschap...
Het woord overigens is onwaar in zichzelf... Eigen is persoonlijk en wijs is waarheid... Dat gaat niet samen...
Eigenwijs wil zeggen: niet naar anderen luisteren...
Een echte en waarlijk wijze is nooit een persoon... Net zoals de groten der aarde die dansen of schilderen of muziek maken, zeggen dat als dansen er is dan ben ik er niet, dan gebeurt het gewoon en dat geldt ook voor de muziekmakers en de schilders en alle anderen die heel goed zijn in hun dingetjes...
Pas als jij het niet doet als persoon maar het gebeurt gewoon vanzelf, pas dan is het wijs... Maar het is dan niet eigen of van de persoon...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een mooi verhaal maar ik vind dat je het nu toch wel een beetje te ver zoekt. Eigenwijs zijn is geen objectief begrip. Op internet verdenk ik mensen ervan alleen maar te reageren om de tegenspraak. Zeg je 'nee' dan zeggen zij 'ja' en andersom. Dat bedoel ik: eigenwijze mensen. Maar bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie blog heb je... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je XiniX.
Het is een eigenschap die niet als 'positief' te boek staat. Toch is het niet fout om een eigen afwijkende mening te hebben. Alleen is het wel een eigenschap waar je mee om moet leren gaan om niet al te veel mensen tegen je in het harnas te jagen. Dit houdt vooral in dat je niet overal gelijk tegenin moet gaan, maar eerst even de 'voors' en 'tegens' tegen elkaar moet afwegen en daarna met een goed gefundeerde mening moet komen. Als je met een weloverwogen afwijkende mening komt, wordt dit over het algemeen wel gewaardeerd.
Als je alleen maar eigenwijs bent om te laten zien "Ik doe toch lekker wat ik zelf wil" dan is het geen goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Eigenwijs bestaat uit eigen en wijs. Iemand die vanuit zijn eigen wezen wijsheid verspreidt vind ik juist positief. Alleen de mensen die ten onrechte denken dat ze wijs zijn hebben een slechte eigenschap.
Dat laatste komt het vaakst voor, vandaar dat veel mensen eigenwijsheid een negatieve eigenschap noemen, mijns inziens ten onrechte.
In wezen is eigenwijsheid een goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook zien als:"ik doe het op mijn eigen wijze".Dus op jou manier.Of die goed of fout is, kom je vanzelf achter.Maar dat hoeft zeker niet altijd verkeerd te zijn.