Is het slecht om ijzer in de oven te doen?

Misschien een domme vraag want ik heb totaal geen verstand van ovens maar ik wou graag een keer fimo gaan bakken. Ik wou het graag voor een ring gebruiken dus ik dacht als ik die klei nou gelijk om die ring maak , bespaart dat een hoop gedoe. Maar ik wou dus even checken of dat wel kon.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb een plaatje bijgevoegd van wat ik bedoel voor de duidelijkheid :D

Toegevoegd na 1 uur:
Het belangrijkste wat ik wil weten is of de oven dan niet kapot gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
18.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enne, domme vragen bestaan niet. ;)"

Antwoorden (5)

Dat moet kunnen, de roosters en de bakblikken zijn ook van metaal.

Toegevoegd na 8 minuten:
Foto gezien, en dat moet gewoon lukken hoor.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je bang bent voor brokstukken in de oven zou je er voor de veiligheid aluminiumfolie omheen kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet proberen.

Heb namelijk en keer op tv gezien dat een appel met een spijker erin in een oven/ magnetron werd gelegd, waarna deze werd aangedaan: gevolg, in de de oven/magnetron vonden kleine ''explosies'' plaats en de hele oven/ magnetron vloog in brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen enkel probleem en oven zoals het en hetelucht- of een elektrische oven betreft. De meeste ovens werken niet met straling zoals een magnetron.

Toegevoegd na 1 minuut:
geen enkel probleem zolang het een hetelucht of elektrische oven betreft bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan welk metaal de ring is. Sommige metalen kunnen donker worden op bepaalde temperaturen.

Als het een nikkel ring is (die je bij bijouterieën koopt) zou je het eerst kunnen uitproberen met een oude ring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klassieke oven gaat daar niet kapot aan.
Het probleem is dat klei tijdens het bakken krimpt en metaal uitzet waardoor de klei zal barsten of losraken.