In ieder geval hebben Markus, Mattheus, Lukas en Johannes een deel voor hun rekening genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens met ingeving van god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oude testament hebben we gejat van de joden, het nieuwe testament is volgens de overlevering door de apostelen geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbel is ±500 jaar na de man waar het om draait samengesteld door een groep van wijze mannen. Die verzamelden alle materiaal dat er destijds bekend was bij elkaar en compileerden de Bijbel... Zo was het evangelie van Thomas anders dan alle andere. Hij had het over reïncarnatie en dat was min of meer in tegenspraak met wat die anderen allemaal schreven, dus lieten ze dat maar uit de Bijbel... Er zou ook een evangelie van de meest opgeleide apostel zijn, dat van Judas, maar dat is nergens meer terug te vinden... In de kelders van het Vaticaan liggen nog vele boeken en geheimen ons onbekend, maar niemand krijgt daar toegang toe...

Voordat streng gelovigen hierover vallen, ik haal alleen aan wat Bhagwan Shree Rajneesh zegt in zijn boeken, ik was er destijds niet bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou jij me kunnen uitleggen wat een streng gelovige is? ik ben zelf een gelovig persoon, maar steng gelovig klinkt niet zo mooi. Ik geloof ook in reïncarnatie omdat ik naar mijn inzien dat wel uit de Bijbel kan halen.
Maar voor wie als dit geldt en hoe het werkt zal voor mij wel altijd een raadsel blijven, net zoals vele dingen in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een streng gelovige mag geen televisie kijken... zulke dingen bedoel ik dan...
Reïncarnatie bestaat, als je zelf meerdere kinderen hebt, dan kun je er niet omheen. Waar komen die verschillen meteen in of na de geboorte dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komen die verschillen meteen in of na de geboorte dan vandaan? Nou, ik denk dat onze Schepper zo groot is dat er geen mens het zelfde is, en wat is er mooier dan zo'n groot verschil. En misschien komen ze van allerlei planeten hierboven, wie zal het zeggen. Joh 3,31
Die van boven komt, is boven allen; wie uit de aarde is, is uit de aarde en spreekt van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh 3,31
Die van boven komt, is boven allen; wie uit de aarde is, is uit de aarde en spreekt van de aarde. , kun je dit iets minder antiek omschrijven?
De Bijbel bestaat uit een reeks aparte boeken en geschriften van verschillende lengte en stijl in verhalende vorm, in proza en poëzie, die over een periode van ongeveer duizend jaar geschreven zijn door een veertigtal verschillende auteurs.

Overigens zijn de 4 apostelen de bekendste schijvers. De 4 apostelen waren Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes.

Er wordt ook gezegd dat Judas nog een evangelie heeft geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door mensen met een levendige fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn verhalen met indrukwekkende wijsheden, die vele eeuwen van mond op mond werden doorverteld, en op enig moment zijn vastgelegd.

Als je deze wijsheden naar vandaag weet te vertalen en toe te passen, dan heb je er indrukwekkend veel aan.

Ik vind het moeilijk dat er mensen zijn die het per se rationeel als een daadwerkelijk feitelijk verslag willen lezen. Waar tot op de letter. Daar doe je de wijsheid die er in staat zo veel tekort mee! Dan worden het sprookjes, en sprookjes spreken nu eenmaal de mensen niet aan. Lees je de _ware_ betekenis van de woorden, dan kan het een enorm hulpmiddel zijn om tegen de wereld en alles aan te kijken. Zie je het letterlijk dan beledig je de tekst en doe je vooral jezelf tekort. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Complimenten voor je antwoord. Een kleine opmerking: Ik hoop dat je "mond tot mond" bedoelt. "Mond op mond" is vooral "mond-op-mondbeademing". Zie ook deze leuke website: http://www.onzetaal.nl/advies/mondtotmond.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhalen die mond op c.q. tot mond worden doorgegeven wijken altijd af van het origineel. Dus eigenlijk kun je hier dus uit concluderen dat alles wat in de bijbel staat grotendeels verzonnen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzonnen heeft zo'n negatieve klank. Het is door mensen door de eeuwen heen als een soort oer-waarheden ervaren en uiteindelijk opgeschreven. Het origineel doet er eerlijk gezegd niet eens zo toe. Wat maken we ervan en vooral: wat DOEN we met die wijsheid? Dat zou de vraag moeten zijn denk ik.