bewaarder worden

Kun je met een boa opleiding ook gevangenisbewaarder worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (2)

jazeker kan dat want ze komen gevangenbewaarders te kort en een eventuele "opleiding" krijg je intern.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de opleiding tot buitengewoon opsporingsambtenaar is geen specifieke vooropleiding vereist. Het gevolgd hebben van die opleiding impliceert daarom niet dat je ook piw-er kunt worden.
Vroeger heette iemand cipier of gevangenisbewaarder. Tegenwoordig zeggen we penitentiair inrichtingswerker, ofwel piw-er. Werken in een gevangenis is namelijk meer dan alleen bewaken.

Functie-eisen:
-leeftijd vanaf 24 jaar;
-diploma op MAVO-niveau of gelijkwaardig werk- en denkniveau. diploma MBO-Inrichtingswerk (IW) kan eveneens volstaan;
-in staat zijn de basisberoepsopleiding te volgen;
-een goede lichamelijke conditie.

Om de functie goed te kunnen vervullen heb je ook een aantal vaardigheden en eigenschappen nodig. Je moet in mensen geïnteresseerd zijn, gemakkelijk contacten kunnen leggen, kunnen incasseren en flexibel zijn. Bovendien moet je overwicht hebben, situaties goed inschatten en besluitvaardig handelen. Deze onderwerpen komen aan de orde tijdens de sollicitatieprocedure.
De selectieprocedure kan bestaan uit een gesprek met een selectiecommissie en eventueel een benoemingsadviescommissie, een psychologisch-, een medisch- en een antecedentenonderzoek.
Amadea