Gevoelstemperatuur ?

Als het koud is een er staat ook veel wind wordt er gezegd: Temperatuur -5°C maar het voelt aan of het -10°C is. Betekent dit dat een fles met water dan ook veel sneller bevriest als er veel wind staat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (4)

Ja want dan koelt hij sneller af

Toegevoegd na 11 minuten:
als er veel wind staat dan gaat de afkoeling sneller en dat heeft niet te maken met gevoelstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water bevriest bij nul graden, dus wanneer de temperatuur nul graden is en niet wanneer het voor onze huid kouder aanvoelt. Het voelt voor ons kouder aan, maar de thermometer wijst de ware temperatuur aan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het begrip 'gevoelstemperatuur' is niet van toepassing bij
gevoelloze objecten zoals een fles. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt.
Daarom bevriezen waterleidingen sneller als het bij vorst hard waait. De fles water bevriest dus sneller omdat de nul graden door de wind sneller bereikt wordt.
13 jaar geleden
Nee, de gevoelstemperatuur geeft aan hoe de huid het huidige weertype ervaart. De huid rekent zaken als verdamping mee (weet je wel, het "net uit het zwembad is het koud, zelfs als het warm is"-effect).
Flessen hebben geen gevoel en trekken zich niks aan van de gevoelstemperatuur (ook wel wind chill factor).
Het is misschien aardig om te weten dat er geen eenduidige internationale afspraak bestaat over hoe de gevoelstemperatuur berekend kan worden. Er bestaat gewoon geen wetenschappelijk onomstreden manier om in meetbare cijfers uit te drukken hoe het lichaam dingen subjectief ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord op vraag: ja, maar niet omdat de fles het als kouder voelt, maar de warmte in de fles wordt sneller afgevoerd. Belangrijk is te bedenken, dat iets niet kouder kan worden, maar alleen zijn warmte kan verliezen.

De gevoelstemperatuur kent een aantal berekeningsmethodes: Op Wiki staan ze genoemd en uitgelegd:
http://www.meteobeverwijk.nl/info/windchill.aspx

Het zwembad effect is weer heel iets anders, dat is het bewijs, dat het lichaam de temperatuur niet absoluut maar relatief ervaart, relatief t.o.v. eerdere waarneming, zoals het zwembad is warm, maar als je uit het warme binnenbad komt dan is de zwemzaal koud, terwijl de zwemzaal warm is als je uit het koude buitenbad komt.