Waarom zijn de beren in Disney verhalen altijd 'goed'?

Denk maar aan Winnie the Pooh, Balou uit Jungleboek en Brother Bear enzo. Moeten kinderen niet leren dat beren niet lief zijn maar gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja das waar

Het beste antwoord

Het zijn kleine kinderen en hoe vaak zullen ze hier geconfronteerd worden met beren in het wild? voor kinderen is juist fantasie, een goed gevoel en positivisme belangrijk.
Later kunnen ze nog genoeg met de harde werkelijkheid kennis maken. Laat ze hun onbezorgde leven en hun sprookjes beleven en ervan genieten. De vroege jeugd is toch al veel te snel voorbij en laat ze beren eens maar eens lief vinden, net als hun Teddybeertje!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in.

Andere antwoorden (3)

Dat is niet alleen omdat ze er als een goeie lobbes uitzien, maar óók omdat beren, in tegenstelling tot met name kat-achtige roofdieren, niet agressief zijn. Wat hen overigens nog niet ongevaarlijk maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen agressie en gevaarlijk, zoals honni terecht stelt.
Als een beer kan kiezen tussen 'je grijpen' en maken dat ie wegkomt, dan zal ie vluchten.
Ja, er worden mensen aangevallen door beren in het wild, maar dan zijn ze te dichtbij gekomen, in de buurt van jongen gekomen, of dergelijke dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies zoals Hippo stelt zal een beer vluchten zodra hij maar de aanwezigheid van mensen merkt en niet aanvallen. Uitzonderingen zijn wanneer er jongen in het spel zijn, of wanneer hij uitgehongerd is, bv. na het ontwaken uit een winterslaap.
Natuurlijk moeten kinderen leren dat beren gevaarlijk zijn. Maar Disney heeft entertainment als doel en niet educatie.

Ook al zijn ze gevaarlijk, beren zien er knuffelig, goedzakkerig uit. Dus als je uit de dierenwereld karakters voor een verhaal zoekt, ben je met de beer gauw klaar. En het werkt. Ze zouden wel gek zijn om na al die kassuccessen de beer opeens de 'bad guy' te laten spelen.

Disney is er trouwens niet mee begonnen. De teddybeer bestond daarvoor al en het boek van Winnie de Poeh is ook al veel ouder. Ze hebben de beer als lieve goedzak goed uitgemolken.

Aan ons als ouders de schone taak om de beer van dat imago weer te ontdoen, zo rond de tijd dat Sinterklaas ook van zijn voetstuk is gevallen... Of als je met je kids een survivaltocht door de Grand Canyon gaat maken (of zitten daar geen beren...?) Als je met ze naar de dierentuin gaat en ze de ijsbeer van dichtbij zien, zullen ze zijn lieve imago ook wel gauw bijstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft er nu niet een knuffelbeer (gehad)? Als kind had ik geen knuffels, wel poppen. Maar nu ik een grote meid ben zitten er 4 teddyberen en 2 wasberen in m'n kamer. Speelgoedberen zijn lief en vaak een hele troost. En kinderen weten heus wel dat echte beren gevaarlijk kunnen zijn. Waar komt een kind in Nederland trouwens in een situatie waar het ontbreken van die eventuele kennis hem in gevaar zou kunnen brengen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderschat het effect van Pluto en Benji en andere honden niet - en honden kunnen best gevaarlijk zijn ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik veel. In de dierentuin? :P