Kun je worden ontslagen omdat je minder fris ruikt?

Mijn collega is vandaag staande voeten ontslagen omdat zij niet fris ruikt volgens mijn werkgever. Dit is toch geen geldig redenen om iemand staande voeten te ontslaan?
Welke maatregelen kan hiervoor getroffen worden (o.b.v. nul uren contract)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij in contact kwam met klanten was zij natuurlijk compleet niet representatief bezig...
Ik kan me voorstellen dat jezelf slecht verzorgen een geldige reden kan zijn. Stinken is dan misschien nog erger dan op je werk aankomen in een ongepaste outfit.
Rieneke1
13 jaar geleden
zijn daar geen waarschuwingen aan voorafgegaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag overigens, erg benieuwd naar het juiste antwoord. Wat een prachtige nieuwe afbeelding heb jij overigens, Rieneke!
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt november :)

Het beste antwoord

Dat ligt gedeeltelijk aan de functie, gedeeltelijk aan de dossier opbouw en gedeeltelijk aan of dit de enige reden was.

Iemand die parfum verkoopt en uur in de wind ruikt dat kan gewoon niet. Als je voor je functie representatief moet zijn, en dat niet meer bent dan kan dat, na verloop van tijd, tot ontslag leiden.
Er zal dus al gedurende een aantal maanden of zelfs jaren een dossier moeten zijn opgebouwd waarbij zij gewaarschuwd is voor de gevolgen als ze niet veranderd.

En als laatste is het ook de vraag of dit inderdaad de reden is die gegeven is voor het ontslag. Soms bedenken mensen een reden, of lichten er 1 reden uit, omdat ze de rest niet willen erkennen, of op z'n minst niet toegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kun je nou in een parfumwinkel werken en NIET een uur in de wind stinken ?? Okee, naar parfum, maar dat is ook niet echt lekker. En lichaamsgeur ruiken lijkt me daar uit-ge-slo-ten. Maar het antwoord is verder prima, hoor.

Andere antwoorden (8)

Nee ik denk niet dat dat een geldige reden is en ik zou ertegen in beroep gaan.De baas moet ook een ontslagvergunning aanvragen met de reden erop vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag iemand niet op grond van die reden Op Staande Voet onstlaan.

Wel gewoon ontslaan als het van belang is bij de functie.

Alleen met een nul-uren contract kan je daar weinig mee, tenzij het ook een niet rechtsgeldig nul-uren contract is.

Anders gezegd als ze niet daadwerkelijk opgroepen werd voor werk, maar zelfstandig met enige regelmaat en een leuk aantal gemiddelde uren draaide kan ze EN het contract EN het ontslag aanvechten.

Toegevoegd na 28 seconden:
Als ze meerdere officiele waarschuwen heeft gehad hiervoor, dan kan het trouwens wel!

Toegevoegd na 48 seconden:
O ja een officiele waarschuwing moet op papier en ondertekend zijn door baas en werknemer.
13 jaar geleden
nee!!! want je mag niemand ontslaan door uiterlijk of geur ofzo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is een goede vraag, als het echt erg is dan zou het last kunnen zijn voor de andere werknemers. Aan de andere kant: Je kunt het veranderen. Dus wat ik zou doen is naar je werkgever gaan en vragen waarom hij hem heeft onslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn maar een paar redenen voor ontslag op staande voet en dat zijn diefstal en fysiek geweld. Daarnaast kun je een tijdelijk ontzegging krijgen voor bijvoorbeeld dronken verschijnen, maar zelfs dan moet ontslag worden aangevraagd.

Hier is het moeilijker omdat het om een 0 uren contract gaat, het verhaal ontslag is natuurlijk onzin, maar het niet meer oproepen is een ander verhaal. Ze moet naar het UWV gaan en daar het een en ander gaan navragen. Dan kunnen ze kijken of ze recht heeft op loon ivm verworven rechten (als je langer als 3 maand een bepaald aantal uren hebt gewerkt op regelmatige basis wordt je geacht een overeenkomst te hebben voor die uren), die kunnen haar adviseren hoe verder te handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit jou antwoord blijkt dat het kan! Maar officieel mag het niet want zonder een(Wettelijke) goede reden kan en mag dit niet!

De reden dat ze niet fris ruikt is totaal uit de lucht gegrepen en een dikke - voor de werkgever.
NATUURLIJK KUN JE MAATREGELEN TREFFEN:Tip: www.beekmanadvocatuur.nl onder kopje ontslag op staande voet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een representatieve functie hebt, zorgt stank ervoor dat je je werk niet naar behoren kan doen. Maar ontslag op staande voet, nee, dit is eerder iets waar je een waarschuwing voor krijgt, en als je er dan nog niets aan doet, een ontslagprocedure opgestart kan worden.

Bij ontslag op staande voet moet je eerder denken aan diefstal of geweld als geldige reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zit een luchtje aan..

De werkgever kan niet zomaar zeggen: mevrouw Jansen, helaas, u stinkt, ik neem afscheid van u.
Maar als het de zoveelste keer is dat hij mevrouw Jansen moet wijzen op het feit dat ze de ruimte verpest door haar transpiratielucht, dat wordt het een ander verhaal.

Maar stel dat mevrouw Jansen klanten bij de balie ontvangt en moet begeleiden naar de directiekamer. Dan moet mevrouw Jansen zoveel besef hebben dat ze er tiptop verzorgd bijloopt. Anders kun je gewoon niet een visitekaartje zijn. En zo'n medewerkster is niet representatief, niet geschikt.

Het zal dan niet alleen de werkgever zijn die last heeft van de luchten en geuren van mevrouw Jansen. Collega's en klanten zullen er ook last van hebben.