Is geld lenen voor je eerste auto handig, uitgaand van 2500 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (21)

Ik vind het niet handig nee. Er van uitgaande dat je die 2500 dan volledig wilt gebruiken om een auto van dat bedrag mee te kopen.

Wat doe je als de auto stuk is en gerepareerd moet worden? Geld bijlenen, je lening verhogen?

Je betaald rente, lenen kost geld. En die kosten moet je weer optellen bij de overige kosten als wegenbelasting, verzekering en benzine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto kost 1750 euro, met onderhandelingen 1500.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lenen is handig en onderhandelen ook, dat zie je maar weer. Lenen is gewoon een extra kost van de auto en als je die kost kunt betalen, prima toch?
Nooit te veel lenen, want daardoor staat de wereldeconomie op springen (de VS overheid en consumenten lenen zoveel dat wanneer grote investeerders besluiten te stoppen met lenen aan de VS de hele wereldeconomie gaat instorten)
Hangt er vanaf hoe zeer je de auto nodig hebt en hoe goed je de lening, die je aan gaat, terug kan betalen.

Bepaal eerst of je met je inkomsten de extra uitgaven wel kan doen. Met alleen de aanschaf van de auto ben je er immers niet, er zitten ook nog andere kosten verbonden aan autobezit.

En bepaal verder of er geen goedkoper alternatief is, om te reizen.

Het beste kun je natuurlijk pas iets gaan kopen, als je zelf het geld er voor hebt en dus geen lening hoeft aan te gaan, maar soms lukt dit natuurlijk niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schat dat ik per jaar 10.000 km ga maken met de auto. Daarnaast betreft het een auto die bijna belastingvrij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een oudere auto die belastingvrij is zijn de onderdelen vaak moeilijker te krijgen en na 25 jaren zal er wel meer aan mankeren. Denk aan je veiligheid
Als die auto maar € 1.500 kost moet je zeker geen € 2.500 lenen. Geld lenen bij een bank kost klauwen geld en daar moet je terdege rekening mee houden. Je moet echt niet meer lenen dan strikt noodzakelijk, want je betaalt je blauw aan rente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom je net van school en is dit je eerste baan waarvoor je een auto nodig hebt? Dan ontkom je er misschien niet aan. Anders zou ik het absoluut niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon goed nadenken. Wat gebeurt er als je die 2500 geleend hebt om de auto te betalen, en je rijdt hem op de eerste dag door eigen schuld in de prak? Juist, je bent de auto kwijt, en mag de 2500 euro nog terugbetalen. En dan de rente ook nog.

Nooit geld lenen voor een auto als het geleende bedrag hoger is dan de dagwaarde mits de auto ook nog eens all-risk verzekerd is.

Dus, even anders reizen, en flink sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit verschil tussen "graag willen hebben" en nodig hebben.
Als het je eerste auto is zou ik niet gaan lenen al moet ik zeggen dat het lenen je tegenwoordig erg makkelijk wordt gemaakt.
Je kan er ook voor sparen.
Duurt misschien wat langen maar je bent zuinig op wat je hebt en je weet wat je er voor hebt moeten doen.
Bij lenen blijf je ( je leven lang) achter de feiten aanlopen.
Niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar is helemaal niks mis mee alleen je moet je goed realiseren dat als je 2500 euro leent je er misschien wel 3500 euro voor terug moet betalen.Ben je van plan binnenkort ook een eigen te kopen dan zou ik het niet doen omdat je bij het BKR geregistreerd wordt en dan kan het veel problemen opleveren om een hypotheek te krijgen.
Maar als je gewoon van jezelf weet dat jij de maandelijkse last van de lening van de auto netjes kunt voldoen dan is het geen probleem.En dan maakt het niets uit of het je 1e of je 10de auto is.
Veel plezier met het zoeken naar een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld lenen kost (veel) geld, hè..en als het om een tamelijk gering leenbedrag gaat..wel spaar dan gewoon een tijdje.

Lenen in deze onzekere tijden is bepaald niet slim.

In de huidige crisistijd moet je je gewoon tien keer bedenken vòòr je dit soort transacties wilt gaan doen.

Mijn advies luidt..niet doen..niet lenen..maar sparen..want als je die auto eenmaal hebt..komen er nòg veel meer kosten voor je aan..zoals..

Verzekering, motorrijtuigenbelasting, brandstof, onderhoud, pech, tegenvallers in de garage..als nieuwe banden, nieuwe uitlaat enz. enz.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto is ongeveer de slechtste investering die je met je geld kunt doen. Hij verliest zijn waarde razendsnel, hij kost als je hem hebt alleen maar extra geld en je loopt het risico je hele investering kwijt te raken als er iets met je auto gebeurt.

Geld lenen voor een auto is eigenlijk altijd af te raden, omdat het lenen van geld ook weer extra geld kost. Je leent dus geld dat ook nog eens razendsnel z'n waarde kwijtraakt voor iets dat alleen maar meer geld kost.

Als je ook maar enigzins buiten die auto kunt, laat het dan achterwege. Ga lekker fietsen en treinen en spaar totdat je de auto van je eigen geld kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zeker weet dat je binnen niet al te lange tijd hetzelfde bedrag aan inkomsten binnenkrijgt, dan lijkt het me niet zo erg. Maar mocht dat niet zo zijn: kun je het nu niet zelf betalen dan kan dat over een jaar ook niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet handig. Als je een relatief klein bedrag als 2500 euro niet kunt betalen door ervoor te sparen, is het zeker geen goed idee om er een lening voor af te sluiten.

De enige uitzondering die ik kan bedenken is als de auto je in staat stelt om werk te doen waarmee je wél gemakkelijk dit geld bij elkaar krijgt, zodat je binnen enkele maanden de lening zou kunnen afbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reken maar eens uit. als je 2500 leent en je betaalt 250 euro per maand terug, dan ben je 2 jaar bezig met terugbetalen en betaal je in die tijd meer rente dan het geleende bedrag.
die auto moet je dan wel erg graag hebben of heel erg nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je leent 2500 euro voor een auto, na 2 weken rijd je hem total los door jou schuld, al heb je een goede verzekering betaald de verzekering alleen de dagwaarde uit, plus dat een auto meer kost dan alleen de aanschaf er van, je hebt je afschrijving en onderhoud, brandstof er ook nog bij!
Ik vind geld lenen voor iets wat niet in waarde kan stijgen een domme zet! je betaald altijd veel meer dan die 2500 euro omdat er rente bij komt, dat wil zeggen dat je waarschijnlijk tegen de 4000 euro terug moet betalen verspreid dan wel over maanden dan wel jaren.
Waarschijnlijk ben je de auto nog af aan het betalen als je hem al lang niet meer hebt!

Ik zou er als ik jou was, heel goed over nadenken waar je een lening neemt als er echt geen andere optie is, als je dan toch gaat lenen probeer dat dan bij familie te doen zonder rente en betaal hem zo snel mogelijk af om onenigheid te voorkomen omdat je liever gaat stappen dan de auto terug te betalen.

Kijk een lening voor een huis nemen daar kan ik me een voorstelling van maken omdat dat geen doen is om zoveel geld bij elkaar te sparen maar voor een auto adviseer ik je spaar hem bij elkaar, of weet zeker als je een lening afsluit dat zo snel mogelijk af te betalen tegen een laag mogelijke rente, en je moet het natuurlijk maandelijks wel op kunnen hoesten!

Verder zou ik nooit een lening afsluiten behalve voor een hypotheek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de afbetaling kan missen zie ik er geen probleem in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld lenen voor een auto is eigenlijk nooit handig.

Je hebt al vele antwoorden waarin staat waarom je dit niet moet doen, maar ik wil je nog 1 meegeven:
Je komt eigenlijk nooit van de schuld af! Deze zal je lang blijven achtervolgen.

Als je nu al moet lenen, dan moet je dat bij de volgende auto ook en hierdoor betaal je eigenlijk allen maar meer, je blijft dus elke maand veel te veel uitgeven aan rente en aflossing zonder dat je voorruit gaat hierop.

Ik zou als ik jou was lekker een autootje van 500 euro halen en daarna verder sparen voor wat leukers.

Als je nu al 2500 wilt lenen betekend dit minimaal een aflossing van 3 jaar waarin je 8% rente betaald (per jaar!).

Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat je 90 euro per maand gaat betalen, als je nu 2 jaar spaart heb je al 2160 euro, inruil eigen auto: 340 euro en voila je hebt een jaar ingehaald en GEEN schuld!

Het werkt allemaal cumulatief ... nu 2500 lenen en daarna 4000 ? Daarna ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Is die auto de lening van 2500 euro waard?
- Kan je het terugbetalen zonder problemen?
- Wordt je gelukkiger van deze auto dan van een auto van, zeg, 500 euro?
- Ben je in staat jezelf te beheersen nadat je het gemak van deze lening hebt ervaren (M.a.w. ga je niet direct voor van alles en nog wat lenen als je door hebt hoe makkelijk dat gaat)?
- Kan je die lening krijgen?

5 x ja? Gewoon lekker doen.

1 x (of meer) nee? = even héél goed bij jezelf te raden gaan of je deze auto wel nodig hebt, of dat een goedkoper modelletje niet verstandig is (eventueel inclusief zelfhulp boek auto-onderhoud. Daar ben ik ooit ook eens mee begonnen en daar spaar ik nu héél veel geld door uit.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld lenen is helemaal niet handig.

Zo heb ik het ook ooit gedaan 20 jaar geleden en kom er maar niet meer van af.
Want als er steeds iets kapot is of er komt een onverwachtse rekening binnen ga je weer lenen alleen als je een doorlopende krediet hebt. (kan je blijven lenen)
Ik heb spijt dat ik er ooit aanbegonnen ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geld wilt lenen moet je altijd goed bedenken dat je een aantal maanden moet af betalen. goed voor jezelf gaan bedenken wil je dat wil.
ik zou als het tenminste mogelijk is eerst het geld gaan sparen voordat je het uitgeeft.
ben helemaal niet gek op leningen. komen altijd meer kosten bij zoals die rente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan, hoe snel ben jij dat van plan terug te betalen?

om mijn eerste auto te kopen heb ik 1000 euro van mijn moeder geleend, ik heb dit echter binnen 3 maanden volledig aan haar terug betaald.

Heb er nog steeds geen spijt van dat ik het heb gedaan, maar ik heb er wel alles aan gedaan in die periode om het geld zo snel mogelijk terug te betalen.

Ben je van plan dat dit een lening wordt die langer dan een jaar zal lopen zou ik zeggen, kies een goedkopere auto en ga eerst wat sparen.

Ben je van plan het binnen aanzienlijke korte tijd terug te betalen, dan kun je het doen.

of ik het verstandig vind: nee, ik vind het persoonlijk teveel geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld lenen kost geld, ik zou wachten en sparen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je met die auto (meer) geld kunt verdienen, (door een andere, beter betaalde baan) je het met een gunstige lening financiert en de schuld zo snel mogelijk weer aflost. Je kunt beter 2500 Euro aan een goede , betrouwbare auto in goede staat investeren , dan voor 1000 Euro een barrel kopen met achterstallig onderhoud, waar je veel kosten aan gaat krijgen.
Bedenk dus goed wat je met die 2500 Euro doet.
Het aanschaffen van de auto kan je meer besparen dan tot op het bot de goedkoopste lening uitzoeken, met handelen, goede afspraken en een betrouwbare technische vriend/ buurman die echt verstand heeft van auto's, ook als je dat zelf hebt,mee te vragen , die zowel kan controleren al getuigen kun je HEEL veel geld en ellende besparen.
Zoek dus EERST naar een geschikte vriend om mee te nemen, en dan pas naar auto's (dat laatste gaat op internet zeer snel).
Stel je wel open voor de goede raad van je vriend en vermijd "verliefd " worden.
Spreek desnoods af dat hij/zij veto-recht heeft.
De mee te nemen vriend (in) kan beter niet je geliefde partner zijn, die kan wel eens een zeer ongunstige invloed op je objectiviteit hebben.
Koop je samen een auto, neem dan VOORAL de technische vriend mee.
Die let op jullie belang, op een moment dat je dat zelf minder goed zou kunnen......