als wij geboren worden,is ons lot voor de rest van ons leven dan bepaald?

soms denk ik dat ons leven van te voren al vast staat,dus bv hoe je aan je einde komt,hoe oud je wordt.waar je gaat wonen enz enz....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
11.6K

Het beste antwoord

Er zijn een hele hoop mensen die uit geloofs- en of levensovertuiging geloven in de "beschreven-blad-theorie", oftewel dat ze denken dat alles al vaststaat wat er op je pad komt, gekomen is en nog gaat komen. Een goed voorbeeld hiervan is het hindoeisme.

Persoonlijk geloof ik het niet, ik geloof in een eigen keuze en het gevolg van een bepaalde keuze. Oftewel actie is reactie, zoals Isaac Newton gezegd zou hebben. Elke (verkeerde) keuze heeft dus een (verkeerd) gevolg en ook die gebeurtenissen zijn weer te beinvloeden. Als je net een seconde van huis later vertrekt, kan je bijvoorbeeld een ongeluk voorkomen of je kan een kennis tegen komen / niet tegenkomen. Met andere woorden: je hebt veel invloed op het verloop van je leven en er staan dingen vast, maar het is aan jou om er iets mee te doen of te laten. Met de "dingen" bedoel ik feiten zoals: aanleg voor tennis, het zijn van creatief etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Hmm ik denk zelfs dat het al bepaald is nog vóór de geboorte het moment dat je hebt gekozen om op aarde te komen dus bij bevruchting al...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gelukkig niet.

Behalve jezelf zijn er nog een heleboel niet beinvloedbare variabelen die jouw levensloop beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof daar niets van . Je krijgt een leidraad mee en dat is het . Wel kun je hulp krijgen waardoor je je lot een beetje kan sturen.

Maar aan de andere kant , veel van je gedachten die je aanzetten tot een beslissing zijn misschien weer door die leidraad bepaald.

En je dient natuurlijk " je best " te doen. Anders komt je lot vanzelf naar je toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt in feite niet uit want ook al zou ons lot al bepaald zijn bij je geboorte, je kent het toch niet. Dus maakt het geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat denk ik niet, je wordt geboren en je ouders voeden je op zoals hun dat willen, derest ligt aan jezelf..waar je gaat wonen wat je leuk vind van werk enzo...dus je word niet geboren met een gebruiksaanwijzing die verteld hoe je het moet doen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, niks is zeker, en zelfs dat niet.

Natuurlijk kom je uit een bepaald nest en heb je het te doen met het genetisch materiaal dat je meekrijgt, maar verder? Verder ligt dat toch nog helemaal open!? Als je morgen op weg naar je werk de andere kant op gaat, verloopt je leven toch heel anders?

Wie zou dat dan al vóór jou bepaald moeten hebben?

Leef je eigen leven, maak je eigen keuzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat je leven al van te voren vast staat. Al voor je geboorte kies je voor een leven bij ouders die je geven wat bij je "lot"past. Je kiest een bepaald leven wat past bij jou karma. Hoe moeilijk het leven ook lijkt je hebt er vaak zelf voor gekozen. Mensen die geloven in reïncarnaties geloven dat het te maken heeft met de levenslessen die wij moeten volgen. Soms is er een leven om uit te rusten en gebeurt er in dat leven alleen maar fijne dingen, maar er zij ook levens waar heftige lessen moeten geleerd worden. Ook voor die levens kiezen we zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, verreweg de meeste mensen kiezen dus voor een bestaan in een derdewereldland?

Onzin dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niveau 1, kan dus niet stemmen maar ik ben voor dit antwoord boven het bovenstaande
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen antwoord op de vraag, het is een reactie op een ander antwoord, dat hoort thuis bij reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel een aardige opmerking.
Wij hebben daar helaas geen inzage in, maar het staat idd allemaal opgetekend in het grote boek des levens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarvan heeft niemand een program...
Volgens mij is dat de zelfde soort vraag als "bestaat God"?
Sommige mensen geloven er in, anderen weer niet.

Het enige wat je zeker weet is dat je dood gaat. Daar moet je je vroeg of laat bij neerleggen (youp v't Hek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je eigenlijk zegt is dus dat je niet gelooft in toeval, dat dus alles deterministisch is.

Aan alles hier op aarde kun je zien dat toeval bestaat. Dat is zelfs wetenschappelijk aan te tonen.

De enige conclusie die dan mogelijk is is te beseffen dat je lot in het je leven niet bepaald is. En wees daar maar blij om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat alles vaststaat in het leven, dan maakt dat eigenlijk niet veel uit. De dagelijkse praktijk is namelijk dat mensen denken dat ze behoorlijk vrij zijn. Dus ook al zijn dan alle stappen het lot, zo voelt het dan niet. Dat is net iets als dat onderzoek aantoont dat ons brein keuzes maakt voordat ons bewustzijn de keuze maakt. Zoals dat je iets wilt oppakken, is al in werking gezet voordat jij besluit die pakbeweging te gaan maken. Mocht het dus zo zijn dat je bewustzijn niets kiest, dan nog heb je het gevoel dat het wel zo is. Dus maakt het niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je lot is niet vastgelegd, zou wel raar zijn als dat al allemaal bepaald is voor je. zodra jij op eigen benen kan staan dan is de keus aan jou waar jij gaat wonen, werken, hoeveel kinderen je krijgt enzo enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Het Lot of de lotsbestemming van de mens, ligt al groten- deels vast bij de conceptie= bevruchting in de moeder -schoot. Wie of wat we later zullen zijn of worden, wordt ook een groot stuk bepaald door onze afkomst en opvoed-
ing ! Om meer spiritueel te kunnen groeien kiest de jonge ziel een plaats op aarde, als ook, zijn of haar toekomstige ouders uit, volgens de lessen die men dient te leren om door te kunnen groeien naar ver-volmaking ! Uiteraard heeft men van de Schepper een belangrijke gave meer gekregen namelijk de vrije wil, waarmee er keuzes dienen te worden gemaakt en waarvoor men uiteindelijk later zich zal moeten verantwoorden !

Dit is een onderwerp om ernstig over na te denken !

Mvg,

Karel8158