Van waar komt het woord krokodillentranen ( welk verhaal zit erachter)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Krokodillentranen huilen, dat is doen alsof je heel verdrietig bent, maar het eigenlijk niet meent. Bestaan die krokodillentranen echt? Dat moeten dan wel reusachtige tranen zijn, wil dat spreekwoord kloppen. De tranen van de krokodil komen, net als die van ons, uit de traanklieren. Krokodillentranen reinigen de ogen, smeren de oogleden, en houden bacteriën op een afstand, net als bij ons.

Die reusachtige krokodillentranen komen pas duidelijk tevoorschijn als het dier een tijdje uit het water is, en de ogen beginnen uit te drogen. Met een speciaal derde ooglid smeren ze hun tranen uit over hun oog. Echt huilen doen ze dan natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met krokodillentranen bedoelen we gespeeld verdriet of medeleven. Een oude fabel uit de twaalfde eeuw vertelde al van de huichelarij van de krokodil. 's Nachts hield deze zwelgpartijen, terwijl hij zich overdag ingetogen gedroeg. Zijn huichelachtigheid zou tot uiting komen in de vorm van tranen. Ook Shakespeare maakt melding van krokodillentranen en vergelijkt deze met vrouwentranen in zijn beroemde werk Othello:

"Ach alle duivels, kon de aarde bevrucht worden door vrouwentranen,
Iedere geplengde druppel zou een krokodil worden"

Het verschijnsel krokodillentranen berust op waarheid. Krokodillen hebben traanklieren om hun ogen vochtig te houden en soms kan hier een druppel uit lopen. Dit gecombineerd met het huilend geluid dat ze kunnen voortbrengen en de permanente "grijns" op de kaken leidt tot de "beschuldiging" van huichelarij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krokodillentranen
kro - ko` dil - len - tra - nen meervoudig zelfstandig naamwoord geveinsde tranen
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/krokodillen

Krokodillentranen
Krokodillen huilen niet van verdriet
Krokodillentranen huilen, dat is doen alsof je heel verdrietig bent, maar het eigenlijk niet meent. Bestaan die krokodillentranen echt? Dat moeten dan wel reusachtige tranen zijn, wil dat spreekwoord kloppen. De tranen van de krokodil komen, net als die van ons, uit de traanklieren. Krokodillentranen reinige
Gevonden op http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossi

Krokodillentranen
Tranenvloed bij mensen die aangezichtsverlamming hebben gehad, maar waarbij de zenuwen, die voor de tranenvloed zorgen, niet goed zijn hersteld.
Terug naar aangezichtsverlamming
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php

Krokodillentranen
Let op: Spelling van 1858 geveinsde tranen, waardoor men iemand zoekt te verschalken en te schaden
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/

krokodillentranen
1) Geveinsde tranen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als krokodillen hun prooi verorberen dan zijn hun ogen vochtig. De tranen dienen om hun ogen schoon te houden en hebben niets te maken met eventueel medelijden met hun slachtoffer.

Vandaar dat wanneer iemand zogenaamd verdriet heeft men de vergelijking met krokodillentranen maakt.

De term krokodillentranen werd geïntroduceerd door de Britse dichter Edmund Spenser (1552 - 1599) die het gebruikte in zijn gedicht The Faerie Queene:

Doth meet a cruell craftie Crocodile, Which in false griefe hyding his harmefull guile, Doth weepe full sore, and sheddeth tender teares