mijn kat brengt levende muizen naar binnen wat kan ik eraan doen om het af te leren

hij brengt ook een duif mee zonder kop doodeng

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
15.2K

Antwoorden (7)

Je kunt 'm ook een kattenbelletje omhangen zodat hij niks meer kan vangen.. dan kan hij het ook niet mee naar binnen nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet mijn kat ook en dat zijn gewoon cadeautjes voor jou. Denk niet dat we het ze af kunnen leren; dat is de aard van het beest nu eenmaal. Ik kijk altijd eerst door het raam of hij iets bij zich heeft. Zo-ja, dan komt hij er niet in. Als hij niet meer geïnteresseerd is en iets anders is gaan doen veeg ik muis of vogel met afgewend hoofd op een stofblik en doe hem in een plastic zak die ik dan rechtstreeks naar de vuilcontainer hier bij de flat breng. Ik gruw ervan.
13 jaar geleden
Een kat is een roofdier. Ik heb de indruk dat er nu veel jonge muizen zijn want mijn ene kat is ook erg enthousiast bezig. Meestal rent ze eerst door het huis, met het beest in haar bek, en ze heeft inmiddels wel heel goed geleerd dat ze ze _niet_ binnen op mag eten (dat gekraak... dat bloed...).
Laatst kwam ze veel rustiger binnen, ook met een muis, kwam bij me zitten mekkeren en legde het muisje toen voor m'n voeten neer. Het bleek nog te leven (na een tijdje bewoog het weer), dus ik heb het beestje buiten gezet. Maar ik geloof dat het een soort 'nou geef ik jou eens iets lekkers' was. Jammer dat smaken verschillen ;p
Afleren om te jagen zal je niet lukken, de kat afleren om een prooi binnen op te eten kan wel lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, leuk verhaal. Vooral jou idee over de gedachten van een kat. +1 :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien had je dat muisje beter uit zijn lijden kunnen verlossen. Een kattenbeet veroorzaakt bij die muis vrijwel zeker een dodelijke infectie. Die muis is binnen een dag dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De muis was niet gebeten - anders was ie wel dood geweest (hij of zij, dat kon ik niet zien).
Ja dat is een teken van genegenheid. Ik ben het met je eens dat ik zulke 'kadootjes' ook niet hoef en soms doodeng vindt. Ik heb het mijn kat wel wat af kunnen leren door hem de eerste paar keren heel veel schrik aan te jagen (meer van mijn eigen schrik hihi), en door tegen hem te roepen dat dat heel erg FOEI is. Mijn kat is zich goed bewust van het begrip foei, en nu neemt ie niet zo snel meer wat mee naar binnen. Alleen wel in het halletje waar ze snachts zitten en via kattenluikje in en uit kunnen. Doe je smorgens met een slaperige kop de deur open, waaien je allemaal merelveren om het hoofd, of trap je haast in een half afgevreten muis :-/

Je zou het kunnen proberen om hem op een dringende toon duidelijk te maken dat je hier niet van gediend bent, maar over het algemeen hoort het er gewoon bij :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en dan moet je het wel op het moment zelf doen. Later weten ze niet meer waarvoor ze de uitbrander krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kat is een klein roofdier, dat als voornaamste prooi kleine knaagdieren op het menu heeft.
het zou dus compleet onnatuurlijk zijn, en ook onmogelijk, om hem het jagen af te leren.
13 jaar geleden
Kun je niet afleren, dat is natuurlijk gedrag, en een kat wat aanleren? Dat wordt lastig.

Wellicht hebben mensen in je buurt ook overlast van jouw vrij rondlopende kat.

Je kunt hem bijvoorbeeld binnenhouden, maar dat is alleen aan te raden als de kat niet gewend is om buiten te zijn, anders is dat wel een sneue oplossing voor de kat.

Anders toch een bel omdoen, dan hebben de vogels tenminste nog een kans om te ontsnappen. Verder de kat niet in schemering of donker buiten laten, want dan vangen ze het makkelijkst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ik niet doen!
bij een belletje moet je een halsbandje omdoen. en dat raad ik je af! als een kat z'n poot door z'n bandje krijgt gaat het er irriteren in zijn oksel. en als jou kat er dan langer mee loopt gaat het ingegroeien! wat ervoor zorgt dat je kat een misvormde poot krijgt!

is bij mijn kat ook gebeurd! hij was eind nov. 2009 vermist en werd dinsdag 3aug. 2010 pas weer gevonden dankzij z'n chip werden we opgebeld door de dierenarts dat hij gevonden was. wij blij natuurlijk , hij was z'n 8 mndn vermist geweest. maar komt wel terug met een ingegroeide halsbandje. de dierenarts raaden ons een bandje altijd maar we luisterden niet omdat hij toch altijd binnen zat. maar 1 ontsnapping heeft dus bewezen dat je dat beter dus niet moet doen!

als je mijn advies niet volgt hoop ik voor je dat je hier niet mee te maken krijgt!

gr