Moet ik 1 en 2 centen aannemen?

Wij hebben wel een sticker op de toonbank, dat contante betalingen afgerond worden, maar mensen willen dan nog wel 2x €0,02 en 1x €0,01 geven. Mag ik dit weigeren?

Toegevoegd na 9 minuten:
(Voor de duidelijkheid: ik werk in een winkel)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/weigeren-bepaalde-euromunten-bankbiljetten-normaal.11307

Het beste antwoord

Zolang de 1cent- en 2cent- munten nog een officieel betaalmiddel zijn moet je ze inderdaad nog gewoon aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

natuurlijk niet 1 en 2 centen zijn toch gewoon wettelijke betaalmiddelen
als ik zo wil betalen en ze weigeren die munten dan koop ik daar niets ga ik wel naar een andere winkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij er duidelijk staat aangegeven dat er geen 1- en 2-eurocenten worden geaccepteerd moeten deze gewoon worden aangenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag ze weigeren.
"Elke winkelier is vrij om eurocenten te weigeren". Dat zegt De Nederlandsche Bank.

Maar er staat ook:
"De winkelier moet wel altijd eurocenten teruggeven, als de consument daarom vraagt. ‘De prijs is de prijs’, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Als een product 1,99 kost en de winkelier heeft geen eurocenten, dan zit er niets anders op dan het bedrag naar beneden af te ronden."

Toegevoegd na 34 minuten:
Zie link voor het volledige artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Als de winkelier dit een probleem vindt, moet hij zijn artikelen met afgeronde bedragen prijzen. In principe hoef je dus niet meer te betalen dan aangegeven staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist ik niet! +1
Een te betalen bedrag afronden is wat anders dan bepaalde munten niet accepteren. Als iemand 3 euro 33 moet betalen wordt dat afgerond op 3 euro 35. Dit mag gewoon gepast (=afgerond) betaald worden met 1 en 2 eurocenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens weten hoe veel 1 en 2 eurocent munten er in omloop zijn. Een winkelier die bij mij 1 en/of 2 eurocenten weigert heeft bij mij een probleem, want die verkoopt op dat moment helemaal niets aan mij...

Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat er in Duitsland en België niets wordt afgerond en dat met name de Duitsers hier massaal de 1 en 2 eurocent muntjes dumpen. Kan ik uit eigen ervaringen beamen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 en 2 cent is een wettig betaalmiddel. Als contante betalingen worden afgerond, betekend het dat je niet 1,98 hoeft te betalen en dat je dan dus ook niet hoeft te verwachten dat je 2 cent terug krijgt. Als ze echter 5 cent geven in 1 en 2 centen(of bijvoorbeeld 1 euro) mag dat niet geweigerd worden.

Dit mag alleen als er een DUIDELIJK bordje staat dat ze niet geaccepteerd worden, net zo als met biljetten van 500 & 200 euro. Als dit bord je er niet staat mag je het niet weigeren.
Met zo'n bordje is het voor de klant duidelijk dat het een huisregel is, en als jij een winkel binnenloopt moet jij je aan de huisregels houden(zolang het niet in overtreding is met de wet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het afronden is een getolereerd (en in mijn ogen niet terecht) misbruik om de kopende partij te benadelen onder het mom van minder contanten geldhandelingen met kleine munten,en teveel verschillende munten als wisselgeld voorradig te moeten houden.
Als de prijs €1.98 bedraagt en er komt een klant die betaald met €1.00 +€.50+€0.20+€.20+€0.05+€.0.02+€.01
heeft de klant de prijs betaald die het artikel kost en dus aan zijn verplichtingen voldaan er hoeft geen wisselgeld te worden teruggegeven en de redenatie zoals de regeling ons door de strot geduwd is geld dus niet. Dus ja dan moet je die munten aannemen,en mag je zelfs niet afronden,