Voor sommige naturisten/nudisten is het een complete levensstijl met ideologische overwegingen. Verbondenheid met de natuur is dan een overweging, en een idee van een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe ver dat gaat, verschilt enorm, maar voor sommigen hoort daar ook bij dat je niet rookt en geen alcohol drinkt, en soms geen vlees eet.

Deze ideeën komen voort uit een Duitse stroming uit het begin van de 20ste eeuw, de Freikörperkultur (vrije lichaamscultuur), en zijn veel uitgebreider dan alleen 'naaktlopen'. Er zijn ook nog steeds naturistenverenigingen waar je bijvoorbeeld niet welkom bent als je tatoeages of piercings hebt. Een minder prettig kenmerk dat soms (gelukkig tegenwoordig zelden!) voorkomt is dat homoparen op sommige plekken niet welkom zijn. Net als overigens alleenstaande mannen, er heerst soms angst om per ongeluk zogenaamde 'gluurders' binnen te laten.

Een andere 'stroming' binnen het naturisme/nudisme bestaat uit mensen die het gewoon fijn vinden om niet altijd buiten kleren aan te moeten hebben, zonder speciale ideologie. Zo'n naturist ben ik zelf: het is gewoon fijn om zonder kleren te zwemmen (vooral niet zo'n vervelend nat badpak als je uit het water komt), om de zon op je hele lichaam te voelen en om op een camping niet je ongemakkelijk te moeten aankleden in je tent om fatsoenlijk naar het douchegebouw te lopen. Ik drink, ik rook soms, en dat ik vegetariër ben, heeft niets te maken met naakt zonnen.

Beide soorten naturisten (dit is overigens een héél grof onderscheid) zijn echt niet helemaal áltijd bloot. De meeste naturisten gaan bijvoorbeeld echt niet naakt bikkelen als het koud is. Het is maar net hoe het uitkomt. Ik heb wel de indruk dat 'ideologische naturisten' wat sneller de kleren uit zullen doen dan 'niet-ideologische naturisten'.

Als ik naar mezelf kijk: ik ben thuis vaak bloot, maar lang niet altijd. Bloot is niet iets dat 'moet', maar tegelijkertijd is het bijvoorbeeld in het weekend niet een automatisme om direct kleren aan te doen. En waarom ook, ik zit in mijn eigen huis, als het voor mij maar comfortabel is. Zoals ik al zei: het is maar net hoe het uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik noem mij ook naturist.
Maar ik rook en drink ook en gelukkig mag dat op de meeste campings ook wel.
De hele ideologische strenge terreinen, die ben ik nog niet tegengekomen.
En thuis, ja dat hangt ook van de inkijk af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Nou woon ik vier hoog, en heb geen gebouwen van dezelfde hoogte recht tegenover me, dus binnen kan het voor mij prima. Ik zou hoogstens van grote afstand gezien kunnen worden met een verrekijker, en dan vraagt de gluurder er zelf om. Ik doe (helaas) wel wat aan op het balkon, omdat de mensen in de omgeving (inclusief de burkadragende dames en hun familie aan de overkant) me dan wel in volle glorie kunnen aanschouwen. Dat vind ik niet erg, maar zij wellicht wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ
ben je dan een naturist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben in Frankrijk wel eens een terrein tegengekomen waar het verboden was om alcohol, tabak en vlees überhaupt het terrein op te brengen, al zou je het verder binnen de privacy van je eigen tent houden. We zijn snel doorgereden naar de locale camping municipal. Als naakt zijn betekent dat je je aan zulke regels moet houden, hou ik liever mijn kleren aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@demelza: ja, voor zover naturisme überhaupt iets is dat je 'bent'. Ik ga naar naturistenstranden en vier mijn vakantie bij voorkeur op naturistenterreinen. En daar ga ik uiteraard uit de kleren. Maar het voelt altijd een beetje vreemd om te zeggen dat ik naturist 'ben'. Sommige naturisten noemen niet-naturisten 'textilisten'. Zou jij zeggen dat je textilist 'bent', of gewoon dat je liever kleren draagt in het openbaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, ja ook dat klopt.
Ik noem mij eigenlijk ook nooit naturist, [dat klinkt zo beladen] al zeg ik dat hierboven wel. Ik ben wel lid van de NFN, maar dat is voor de informatie en omdat men soms naar dat pasje vraagt.
Ik ga gewoon graag naar naaktcampings.
Over het algemeen - maar ook niet altijd - is het daar
heerlijk rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, inderdaad, ik ben ook lid van de NFN puur voor dat pasje. Wij noemen het vaak gekscherend ons 'naaktheids-Ausweis'.

Andere antwoorden (3)

"Nudisme is een leefstijl waarvan de beoefenaar, de nudist, graag ongekleed is en het niet altijd nodig vindt om het lichaam te bedekken. Ook in gezelschap van vreemden achten nudisten dit niet nodig. Naaktheid is voor hen natuurlijk.

De nudist associeert naaktheid niet met seks. Nudisme heeft ook niets te maken met exhibitionisme of voyeurisme. Locatie en situatie is bij veel nudisten niet van belang, al zullen de meesten zich beperken tot naaktstranden, sauna's, naturistencampings en dergelijke."

Er zullen vast nudisten zijn die thuis altijd bloot zijn, maar het hoeft niet per se...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nudisten zijn thuis niet altijd bloot!
Hoe kom je daar bij?

Bloot lopen, zonder enige vorm van knellende of lastige kleding, is gewoon heel fijn.

Nudisme is een leefstijl waarvan de beoefenaar, de nudist, graag ongekleed is en het niet altijd nodig vindt om het lichaam te bedekken. Ook in gezelschap van vreemden achten nudisten dit niet nodig. Naaktheid is voor hen natuurlijk.
Het onderscheid tussen nudisme en naturisme wordt ook niet meer zo gemaakt.

In de praktijk betekent dit voor de naturisten en nudisten dat ze gewoon graag bloot lopen waar dat kan.

De meesten beperken het bloot lopen tot naaktstranden, sauna's, naturistencampings en dergelijke.
En thuis ook wel, als het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan iemand die minnen uitleggen?
Ik ben zelf naturist en ik loop thuis niet altijd bloot,
dat hang ook af van de inkijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij hoor, maar misschien omdat je in de 1e 2 zinnen suggereert dat demelza denkt dat nudisten thuis bloot lopen, terwijl het een vraag is van hem/haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het tegenwoordig zo: minnen zonder motivatie zijn blijkbaar minnen zonder reden. En van minnen zonder reden hoef je je niets aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deirdre, demelza zegt: waarom zijn nudisten thuis altijd bloot. Daarmee * stelt * zij dat dat zo is en ze vraagt waarom dat is.
Ik zeg alleen maar dat dat niet zo is. punt. SuzyQ, je hebt gelijk. Het kan me ook niet zo veel schelen, maar blijkbaar mankeert er iets aan het antwoord
en dan zou ik graag weten wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is precies waar ik niet meer van uitga bij een ongemotiveerde min: dat er iets mis zou zijn met het antwoord.
Even geen kleren aan hoeven is gewoon een lekker gevoel. gevoel van vrijheid. Vind ik zelf ook. Kleed me thuis ook niet altijd direct aan, als ik uit bed kom of heb gedoucht. Waarom zou je ook, als je in je eigen huis bent?

Verder vind ik naar de sauna gaan heerlijk ontspannend en sta er dan eigenlijk niet eens meer bij stil dat ik dan een hele dag in mijn blootje loop. Het hoort er bij en het is gewoon een fijn gevoel. Die ene keer dat ik met een vriendin naar een badpakdag in de sauna meeging, was het ook fijn, maar toch anders. Niet beter in elk geval.

Mag ik mezelf nudist of naturist noemen? Misschien. Ik denk zelf niet zo in hokjes, dus heb mezelf die benaming niet opgeplakt. Loop ik thuis bloot rond? Soms, maar zeker niet altijd.

Waarschijnlijk zijn er erg veel mensen, die ook hebben ontdekt dat bloot zijn erg lekker kan zijn en af en toe, thuis of in de sauna of op het strand of waar dan ook geen kleren aan hebben. Ook niet iedereen van deze groep noemt zich misschien nudist of naturist en dat hoeft ook helemaal niet. Gaat er om dat ze vrij kunnen zijn en kunnen ontspannen op de momenten en op de manier, dat ze dat zelf willen.