Ben doodsbang voor Motten....Bestaat er een therapie voor om zo mijn angst voor Motten weer weg te krijgen?

Ik ben mijn hele leven al bang voor Motten,en mijn angst is al zo sterk dat als ik naar huis kom in iedere hoekje ga kijken op er ergens een mot zit,om ik kan niet rustig in mijn huis zitten als ik niet zeker weer dat er mischien ergens een mot op mij te luren staat.
Ik vind motten hartstikke enge insecten en ik hyperventileer bijna,krijg er hartkloppingen van en zweetuitbraken.
Ik vind dit niet meer gezond en wil hier voor een therapie maken,om mijn angst is een al-dagelijkse belemmering.
Ik weet wel waarom ik er zo bang voor ben en dat is omdat de motten zo maar door de kamer flatteren en dan ook nog op me afkomen als dat ze geen ogen hebben of zo,en soms zitten ze ergens aan de muur geplakt en ik vind ze totaal eng en vies en smerig en leilijk,ik vind het gewoon het engste insect wat er bestaat.
Ik weet dat er therapieën bestaan voor muizen en spinnen en zeker nog meer therapieën voor mensen die bang zijn voor bepaalde dieren,maar over mottherapie kan ik niet zo veel vinden.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je bent niet alleen ik ben er ook mega vies en bang van alsk er één zie ga ik lopen of ga ik luid gillen ik haat motten eikebah dus schaam je niet hoor kheb zelfs bang van spinnen

Het beste antwoord

EMDR-therapie door erkent therapeut(e) heeft mij over een zeer grote angst geholpen in een overzichtelijke termijn. Ik kan het aanbevelen.

Succes met je genezing !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt is een aanrader en ik ga mij er even over informeren en dan hoop ik dat het helpt.

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat de therapie hetzelfde is als voor andere insecten en/of griezelige beesten, maar dat je daarvoor bij een psycholoog moet zijn
anneliez
13 jaar geleden
Motten zijn een soort vlinders. En dat zijn prachtig mooie beestjes.
Zou je ze ook zo eng vinden als ze wat meer kleur hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zal ze ook eng vinden als ze meer kleur hadden of kleuren hoe vlinders,voor vlinders ben ik ook bang omdat ze op een mot lijken,maar gelukkig zijn vlinders altijd buiten en komen niet binnen en ik kan voor vlinders weg rennen buiten,dat kan ik binnen niet in mijn eigen huis als er een mot zit.
een mot is een vlindersoort... ze doen jou niets, steken ook niet... ze vreten wel je voedsel aan maar als het goed is zijn daar bestrijdingsmiddelen voor... heb je ze in je huis? hou gewoon eens zon beestje vast... confrontatie is nog altijd de beste manier om van je angst af te komen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luister eens naar het lied van Tom Manders: Er wonen twee motten in mijn oude jas, en die twee motten die wonen er pas.
Ach, het zijn maar onschuldige beestjes. Let op dat ze niet in je kleerkasten hun eitjes leggen, want anders heb je zo motgaten in je kleding en dan ben je verder van huis.

Zet je gewoon over die angst heen. Je kunt overal wel therapie voor nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt als een soort fobie, en daar kun je met behulp van een psycholoog vanaf komen. (Dat hoeft geen mottenpsycholoog te zijn hoor, elke psycholoog die een fobie kan behandelen kan helpen.)
Vraag een verwijzing aan je huisarts.