Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan de code van Governance voor betekenis hebben voor de O.R.?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
907

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens de WOR heeft de OR geen zeggenschap over de code of Governance van een bedrijf. Immers, dit is de verantwoordelijkheid van de bestuurder en van de RvC (mits deze er is).
Maar dat betekent niet dat je als OR er niets mee kan! Als een bedrijf een code of governance heeft, dan kun je als OR dat natuurlijk wel mooi gebruiken als toezichtsmiddel. Hoe gaat de bestuurder daar mee om? Hoe gaan de commissarissen er mee om? Wordt er naar gekeken bij beslissingen die worden genomen? Het is immers een belangrijke leidraad voor het bestuur.
Als je een goede band met je bestuurder hebt dan kun je hier goed met hem over praten. En hebben jullie een OR-commissaris? Wellicht is het tijd eens met hem te praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met alle respect Dora...

Dit is de vijfde vraag in korte tijd die betrekking heeft op de OR. Misschien verstandig dat je eens gaat praten met iemand die verstand heeft van dit soort dingen?

Ik kan hier in ieder geval niets mee dit keer. En tegen mijn principes in kan zelfs google mij niet helpen om een antwoord voor je te vinden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Géén betekenis: De OR is er nl. voor het personeel van de onderneming, en niet voor de ondernemer. Volgens mij is de code meer bedoeld als leidraad voor "goed bestuur"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weinig. Heb de nieuwe draft van 2008/2009 diagonaal eens herlezen. De verhouding met de shareholders komt er invoor (The Cy shall enter into a dialogue with shareholders based on a mutual understanding of objectives and concerns.)maar niet met stakeholders( OR) Wat een opsteker is voor de OR is Principle 3 :All directors shall demonstrate integrity and commitment . Maw er zullen hoe langer hoe minder echte "crooks" zetelen in de Raad van bestuur. Het audit aspect zal de volgende jaren aan herwaardering winnen, gelikkig maar. (externe en interne audits)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding