Waarom is een melkpak blauw, een karnemelkpak rood en een yoghurtpak groen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo vond ik het als kind ook altijd zo raar dat Naturelchips in rood zit, en Paprika in blauw, ook al zijn paprika's rood! Maar ja, blauw is een veel coolere kleur natuurlijk! ;)

Antwoorden (6)

dan pak je niet mis, tenzij je kleurenblind bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn afspraken om het de consument makkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is bedacht door de fabrikant van de producten.
Dit is ter onderscheiding van de verschillende pakken.
Anders lijkt alles op elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kleuren werden zelfs al gebruikt in de tijd van de melkflessen, want toen hadden de dopjes daarop dezelfde kleur. Er is ook nog een vierde kleur, namelijk geel voor vla. Toen supermarkten begin jaren zeventig melk in pakken gingen verkopen, was er behoefte aan continuïteit van die kleurcodes. De zuivelproducten moesten er voor de consument zo herkenbaar mogelijk uitzien. Zuivelfabrikanten wijken niet meer gauw af van de kleuren. De consument is zo gewend aan de kleuren dat de fabrikant niet graag het risico wil lopen dat de koper naar een herkenbaarder pak van de concurrent grijpt.
Amadea
13 jaar geleden
Voor de herkenbaarheid, zodat je het "blind" kunt pakken.
donkerblauw, volle melk
lichtblauw, halfvolle melk
donkergroen, volle yoghurt
licht groen, magere yoghurt
rood, karnemelk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan hoef je nooit meer darop te lezen