Drinkt een vis ook water? Of halen ze alles uit hun normale voeding?

Dieren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.6K

Antwoorden (5)

Zee vissen wel; Zoetwater vissen drinken niet:

In het zoete water daarentegen. waar het zoutgehalte in het lichaam altijd hoger is dan van het omringende water, dringt water het lichaam door de huid naar binnen en het dier zou tenslotte uit elkaar ploffen als het geen inrichting bezat die dat verhinderde. De inrichting bestaat uit een goed functionerend niersysteem dat het binnengedrongen water weer naar buiten werkt. Of met andere woorden. Zoetwatervissen urineren.

Maar nu de zeevissen, hoe kunnen die zich beschermen tegen een volledig uitdrogen. Dat is heel eenvoudig. Ze doen dat precies als de mens door water te drinken. En omdat de nieren van vissen anders geconstrueerd zijn dan van de mensen kunnen ze zout water drinken wat ons niet zo goed bekomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo op het eerste zicht lijkt deze vraag paradoxaal. Natuurlijk, denken we ten slotte zwemmen ze in het water. Toch is het helemaal niet vanzelfsprekend dat vissen drinken, en bij een iets nauwkeuriger onderzoek blijkt dat of ze wel of niet drinken afhankelijk is van het zoutgehalte van het water waarin zij zwemmen .

Zie voor meer informatie de onderstaande bron.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis drinkt zelden water, omdat het vocht dat de vis nodig heeft, komt doorgaans door de huid in het lichaam komt of met het voedsel in het maagdarmkanaal. Wel kan een vis water inslikken, dat vervolgens langs de kieuwen weer naar buiten stroomt. Hierdoor kan een vis makkelijker zuurstof uit het water opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vis drinkt zeer weinig het water absorbeert hij namelijk door zijn huid. Maar vocht krijgt hij binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het over zeevissen hebt:constant. Vissen drinken door hun bek en kieuwen te openen. Het zout wordt uitgescheiden door speciale cellen in de kieuwen. Dat betekent dat het water in de vis minder zout is dan water in de zee. Maar dat kan niet in de natuur. Een proces dat osmose heet, probeert dat in balans te brengen, want het moet overal even zout zijn. Daarom stroomt water (zonder zout) door de huid van de vis de zee in. Dat maakt het dier zouter. Een zeevis verliest dus constant water door zijn huid. Als hij niet zou drinken, dan droogt hij uit. Plassen doet hij amper. Bij zoetwatervissen is dat andersom. Hun zwemwater is minder zout dan hun lichaam, zodat altijd water door hun huid naar binnen dringt. Met als gevolg dat de dieren amper drinken en veel plassen.
Bronnen: