Hoe kan het dat wanneer ik lang in mijn ogen wrijf, ik rare dingen ga zien?

Als ik gedurende lange tijd zachtjes drukkend op mijn ogen wrijf zie ik allerlei rare kleuren. In een heel raar patroon. Denk ik dat ik dit zie? Of heeft het een reden dat ik dit zie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Antwoorden (2)

Je ziet het echt - maar die vlekken zijn er niet echt. Je ziet dus echt dingen die er echt niet zijn.   ;-)

Normaal gesproken zie je dingen doordat de lichtgevoelige cellen in je oog signalen afgeven aan je oogzenuw. De signalen die worden afgegeven, hangen af van het licht dat op die lichtgevoelige cellen valt: van de kleur en van de hoeveelheid licht.

Diezelfde lichtgevoelige cellen geven echter ook een signaal af aan de oogzenuw wanneer ze worden samengedrukt.

Als jij op je oog drukt, wordt die druk via de oogbol en via de inhoud van de oogbol naar de lichtgevoelige cellen geleid. Die gaan dan signalen afgeven aan de oogzenuw.

De oogzenuw, en dus de hersenen, heeft geen flauw benul dat die signalen in dit geval worden veroorzaakt door de druk van je vingers, en niet door echt licht. Daardoor reageert alles alsof er licht op die cellen valt.

Vandaar dat je kleurige vlekken gaat zien.

De kleuren hangen af van welke lichtgevoelige cellen precies geprikkeld worden door de druk, de vlekken zijn de drukgebieden die zich van je vingers via je oog naar de lichtgevoelige cellen bewegen.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ware het niet dat jij dezelfde uitleg in slechts drie alinea's had kunnen geven. Da's een kunst die ik nog niet beheers. (Dank voor je +.)
Dat komt omdat je ogen zich altijd op iets focussen. Zodra je dat tijdelijk verstoord door bijvoorbeeld hard te wrijven, ben je tijdelijk je focus kwijt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het klopt ook dat je dan tijdelijk rare kleurpatronen ziet. Althans, je denkt dat te zien, maar het speelt zich gewoon in het donkere van je hersens af.