Hoe wordt je beter in uitleggen?

Ik snap dingen heel erg snel, en dan vragen mensen of ik het hen kan uitleggen zodat zij het ook snappen. Maar dat is dus het probleem bij mij, ik probeer het wel uit te leggen, maar degene aan wie ik het uitleg, snapt mijn uitleg niet. Heeft iemand tips over hoe ik beter leeg uitleggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
14.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem op meerdere manieren proberen te benaderen.
Een vergelijking vinden voor het probleem.
Niet alleen blijven praten, pak er pen en papier bij en teken het uit.
Kijk een filmpje op YT van iemand die het uitlegt, dan snapt de ander het misschien nog niet, maar geeft jou weer een nieuwe methode om het probleem duidelijk te maken (of beter de oplossing).
Laat het ze zelf oplossen tot het punt waar ze stranden. (Misschien ben jij stap 4 aan het verduidelijken (de enige stap waarvan jij denkt dat iemand er moeite mee kan hebben), terwijl ze stap 2 al niet begrijpen.) Als het wiskunde is, maak cijfers van de letters.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal vreemd klinken maar het beste iets uitleggen kan iemand die het eerst ook niet begreep. Die kan je het best uitleggen hoe hij/zij erachter gekomen is hoe het zit. Iemand die het meteen begreep, zoals jij, kan dat niet want die kan niet goed inschatten waarom een ander het niet begrijpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan is het dus niet altijd waar dat je dingen altijd goed begrijpt, want je begrijpt niet waatom anderen iets niet begrijpen. Specialiseer je eens in het begrijpen waarom anderen zaken niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, @Maartenverrips. Ik heb ook nooit begrepen waarom sommige mensen dingen gewoon niet snappen, en dus de grootst mogelijke moeite ze uit te leggen. Ik zou een zeer beroerde onderwijzers zijn. Heel soms zie ik de denkfout, maar in de regel zijn dat open deuren waarvan ik niet begrijp dat ze voor een ander gesloten zijn. Ik WEET het, maar ik BEGRIJP het niet. En @Sandokan ; ik probeer mijn hele leven al te begrijpen waarom sommige mensen sommige dingen niet begrijpen, maar kom er niet achter. Ik vrees dat het toch iets met grijze - of witte - massa te maken heeft. Op een hobbelig landweggetje kun je nu eenmaal geen 140 rijden, hoe goed je ook je best doet. Een voorbeeldje : een oude kennis van me had een manier gevonden om rijk te worden : hij kocht dure apparatuur op afbetaling (bij Wehkamp enzo), betaalde 1 termijn en verkocht dan de apparatuur weer door. In de stellige overtuiging dat die teevee hem dan maar 25 gulden had gekost in plaats van 1500, verkocht voor 800, hoppa, 675 gulden verdiend. De rest hoefde hij niet te betalen, want hij HAD het ding niet meer, zo beweerde hij. Ik heb hem werkelijk op geen enkele manier aan zijn verstand kunnen brengen dat dat niet helemaal zo werkte, maar begrijp nog steeds niet waarom hij dat niet begreep. De deurwaarder heeft het hem ook niet kunnen uitleggen.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is duidelijk dat niet iedereen alles kan snappen. Hoewel de verhalen van sommigen hier dat zij voortdurend worden omringd door mensen die minder snel zijn dan zij suggereren dat ze nogal selectief registreren. Want ik ben ervan overtuigd dat ze zelf ook te maken hebben gehad met anderen die sneller van begrip zijn/waren. Of we hebben hier toevallig te maken met de hoogstbegaafden van Nederland, dat zou kunnen. Ik denk dat ik niet dom ben, maar dankzij mijn wiskundestudie weet ik dat er ook veel mensen slimmer zijn dan ik. @Marleen
De kennis waar je het over hebt is niet alleen dom, maar ook slecht. Ik ben althans behoorlijk wantrouwend als het begrip alleen voor het eigen voordeel dient. De combinatie van domheid en slechtheid is bijzonder taai. De ander WIL je dan ook niet begrijpen en daar helpt geen moedertje lief aan. In het algemeen is het waar dat je pas kunt zeggen als je iets begrijpt als je het aan een ander uit kunt leggen. Alles daarvóór is hoogstens intuïtie, maar geen daadwerkelijk begrip.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende manieren om beter uit te leggen:
- Houd er rekening mee dat de persoon aan wie je iets uitlegt het onderwerp nog niet begrijpt: gebruik niet meteen alle moeilijke termen.
- Probeer alles systematisch uit te leggen: Begin bij het begin, en breidt de uitleg steeds uit met iets moeilijkers.
- Denk eraan dat je om de zoveel tijd checkt of degene aan wie je iets uitlegt alles nog kan volgen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke bedankt voor de tips. Ik probeer altijd wel te checken of diegene ieder stapje nog snapt. Maar uiteindelijk ga ik denk ik op het laatste moment te snel, en dan snapt diegene het niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap je probleem: Ik heb er vroeger ook veel last van gehad. Ik heb het heel simpel opgelost: Gewoon niks meer uitleggen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk een misquote: http://quoteinvestigator.com/2012/02/24/telegraph-cat/

Andere antwoorden (2)

- Probeer je uitleg kort en bondig te houden.
- Als je merkt dat iemand je niet begrijpt, vraag dan wat hij/zij niet snapt.
- Bedenk voordat je begint met uitleggen heel kort wat je precies wilt vertellen. Zo krijg je een duidelijkere zinsopbouw en heldere uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je wordt beter in uitleggen door veel ervaring dat aller eerst. En voor de les begint natuurlijk voorbereiden van te voren zelf na gaan is het begrijpelijk veel voorbeelden hebben mensen houden van voorbeelden door middel van plaatjes bijvoorbeeld leg het leuk uit dan interesseren mensen zich meer doe het voor de spiegel voor des noods. uitleggen is niks anders dan wat je zelf weet makkelijke en begrijpelijk te vertellen. Succes!