Waarom krijgen alle hulpdiensten binnenkort dezelfde sirene?

In mijn idee is dit alleen maar onhandig. (en het is ook nog eens een hele lelijke..)

* Naar mijn idee is het WEL handig als je weet wie eraan komt: vooral als lid van een hulpdienst. Het is toch fijn om te weten of bijv. de brandweer nu eindelijk komt als je in een brandend huis zit!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Antwoorden (10)

Hoofdreden: er waren er geen eenduidige eisen waaraan de kwaliteit van zwaailichten, lichtbalken en sirenes kon worden getoetst, laat staan dat er toezicht was op die kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per 1 maart 2009 is dit ingevoerd (overigens mag men nog tot 2014 de oude sirenes hanteren).
Ik vind het wel goed deze unormering; bovendien is de toon harder en zijn meer lichten toegestaan. Dit komt de veiligheid ten goede. Goeie zaak .... en goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verveel me zo....kunnen we nog wat bedenken, ja, ik heb het, laten we de sirenes aanpakken. Misschien een type geluid en dan voor alle diensten. Kunnen we ook mooi een pakket van eisen opstellen waar dit aan moet voldoen. Voordat jet het weet hebben we zo weer een werkweek gevuld. Cool...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gekozen is voor een tweetonige hoorn voor alle hulpverleningsdiensten. Het geluid van een ambulance is straks hetzelfde als dat van een politiewagen of brandweerauto. De tweetonige hoorn wordt het meest herkend, zo blijkt uit onderzoek. Voor de techneuten: de sirene heeft een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. De wisselfrequentie mag versneld worden om de attentiewaarde te vergroten, bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen. Het volume van de sirene gaat iets omhoog: overdag van 100 naar minimaal 110 decibel bedragen, 's nachts minimaal 100 decibel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets omhoog? Dat is meer dan 3 keer zo hard he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook wel nodig, er blijken steeds minder mensen in de auto te zitten die de huidige sirene nog op tijd horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik. Is ook een hele goede zaak, maar het is niet "iets omhoog".. dat wou ik alleen duidelijk maken.
De voortdurende vraag in de maatschappij om alles te normaliseren en te standardiseren zodat elke afwijking niet meer mogelijk is. Teveel misbruik werd gemaakt van de sirene maar dat is een ander vraag om normalisering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een volstrekt goed plan om de sirenes uniform te maken. Het word alleen wat lastiger als je op het koude asfalt ligt en je denkt dat de ambulance eraan komt dat er dan een brandweerauto voorbij komt razen...

En wat is er trouwens mis met de melodie "Nog lang niet dood", of "Opzij, opzij". Hoewel ik de nieuwe sirene nog niet gehoord heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle sirenes zijn onprettig voor het gehoor, dat is de bedoeling ook. Mensen moeten geprikkeld worden om aan de kant te gaan en ruimte te maken.

Als ik een sirene hoor moet ik altijd even denken; komt er nu een ambulance of een brandweerauto aan? Dus ik zal 'het geluid van herkenbaarheid' niet missen en vind het prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou dat onhandig zijn?
Zou je sneller voor een ambulance aan de kant gaan dan voor een brandweerauto? Je moet hier geen onderscheid in maken denk ik, en gewoon, als je zo'n ding hoort komen, aan de kant gaan en ruimte creëren. Of de sirene lelijk klinkt of mooi is natuurlijk persoonsgebonden. Het liefst hoor ik nooit geen sirenes als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik er uit begreep,moest het geluid van de sirenes duidelijker worden,omdat ze in de huidige auto's slechter gehoord worden i.v.m. de isolatie.
De toon zou iets lager worden en daardoor beter hoorbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ja, voor de automobilisten zullen sirenes straks beter hoorbaar zijn. Voor fietsers en voetgangers zal het horen van een sirene een martelgang worden. Ik vind het nu al een reden om mijn vingers in mijn oren te stoppen!! Dit is echt een van de slechtste besluiten van deze minister van Verkeer & Waterstaat!
het gaat er toch niet om dat je weet of je voor de politie of voor een ambulance opzij moet gaan als je maar opzij gaat