Waarom eindigen zoveel autotypen op een a?

Denk maar aan: Astra, Frontera, Panda, Croma, Micra, Insignia, Meriva, Tigra, Phedra, Fabia, Octavia, Ibiza, Altea, Alhambra, Meriva, Zafira.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals ik al aangaf in mijn reactie hierboven bedenkt de ingenieur niets. De namen worden zorgvuldig gekozen en er wordt eerst onderzocht wat voor associaties de naam oproept in verschillende landen. Ik vermoed dat namen die eindigen op een a of een o vriendelijker klinken en in meer landen een positieve associatie hebben. Zoals iemand al suggereerde klinkt het een beetje vrouwelijk. Het is echt lastig om een naam te bedenken die het overal even goed doet daarom kiezen sommigen automerken voor type nummers of letters. Toegevoegd op 14-05-2009 08:41:42 Het is overigens geen toeval dat er bij de voorbeelden die je geeft opvallend veel Fiat's en Opel's zitten. Om een beetje een samen houdende reeks te houden kiezen ze bewust voor namen eindigend op een a, uitzonderingen daargelaten.

Misschien wat vergezocht, maar zou het kunnen dat typenamen eindigend op een 'a' meisjesnamen lijken en daarom de (overwegend) mannelijke autokoper meer aanspreken dan andere namen? Dus worden er namen bedacht voor autotypen die eindigen op een 'a' om meer auto's te verkopen?

Om dezelfde reden als veel autotypen op een 'o' eindigen. Mito, Alto, Punto, Qubo, Bravo, Corso, Picasso, Fiorino, Mondeo, etc. Volgende vraag?

Tsja. Waarom ook niet?

Vaak is het de ingineur die de auto ontwikkeld die een naam mee geeft aan één prototype. Afhankelijk daarvan word dan besloten of dat dit model in productie wordt genomen. etc. Dus veelal is het dus de ingineur die de naam geeft, of op z'n minst de naam aan het prototype geeft. En dat die deze dan naar dochters, nichtjes etc. noemt is best goed mogelijk... Zo gaat al heel lang bij Daimler AG het verhaal rond dat Carl Benz zijn auto Mercedes is gaan noemen, omdat dit de naam was van de dochter van de eerste financier/geldschieter. Wanneer je dit echter probeerd uit te zoeken op het internet dan is hier nergens iets van een directe link naar toe te vinden... Daimler en Benz zijn in 1926 overigens door de toenmalige Duitse regering verplicht om over te gaan tot een fusie...

Ha, die Theseus; Namen van automodellen zijn tegenwoordig het resultaat van uitgebreid marktonderzoek; een naam moet in alle talen van de streek waarin de auto gaat worden verkocht goed uit te spreken zijn en geen negatieve associaties opwekken. Veel van die namen hebben dan ook geen enkele andere betekenis maar zijn speciaal hiervoor bedacht.

Het is me inderdaad al wel eens opgevallen dat (nieuwere) opel-types eindigen op een A. Dit kan uiteraard een bedrijfspolicy zijn. Andere fabrikanten, zoals Peugeot, leggen bepaalde dingen vast. Porsche moest bijvoorbeeld afzien van het gebruiken van de naam 901, omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Porsche koos toen maar voor 911.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100