Hoe kan ik ontslag aanvragen?

Ik ga ontslag nemen bij de burger king, maar dit is de eerste keer dat ik zelf ontslag ga aanvragen.

Hoe kan ik dit het best aanpakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb wel een contract

Toegevoegd na 11 minuten:
Mensen ik ben 16

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (7)

Schrijf een brief, waarin je vermeld dat je ontslag neemt. Geef deze aan je bedrijfsleider en licht het evt nog mondeling toe. Dat is wel zo netjes, als je een beetje een goede verstandshouding met deze persoon hebt.

In je contract staat verder vermeld wat de opzegtermijn is.
13 jaar geleden
Ontslagbrief schrijven met daarin jouw gegevens en de datum dat je uit dienst wil. Vraag altijd een ontvangstbevestiging als je je brief overhandigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal hier ongetwijfeld je redenen voor hebben, maar besef dat je je evt. recht op een uitkering verliest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontslag ga je niet aanvragen, ontslag dat neem je.

In een eerdere vraag heb je al aangegeven dat er nogal met jouw rechten wordt gesold, dus je kunt gewoon (zakelijk maar toch direct) melden dat je ontslag neemt.
iets zoals hieronder:

geachte heer ... (bedrijfsleider),

Hiermee geef ik aan dat ik per (einde datum) mijn dienstverband wil beëindigen. Ik vraag u om mijn opgebouwde vakantiegeld e.d. per (einde datum) met de laatste salarisbetaling aan mij uit te betalen.

Met vriendelijke groet,
youris

Verder zorg je dat er een datum bovenaan de brief staat, en dat je ontslagdatum klopt met de opzegtermijn in je contract.

Succes

Toegevoegd na 43 seconden:
en vergeet niet een handtekening er onder te zetten...
13 jaar geleden
Ontslag aanvragen is de eerste keer "eng", want het is nieuw.

In wezen is het niets bijzonders. Ik ga er trouwens wel van uit dat je een normaal arbeidsverband hebt, ik bedoel: zonder conflicten of andere ellende.

Zie het alsof je elke week samen met een groepje vrienden aan een fietstocht meedoet, maar daar nu geen zin meer in hebt - je doet liever iets anders. Dan vertel je dat ook gewoon open en eerlijk tegen die groep vrienden.

Zo ook met ontslag. Alleen moet je dat net iets formeler doen, omdat het om een contract gaat.

Je kunt het vooraf aankondigen. Liefst eerst aan de bedrijfsleider of personeelszaken, en pas later aan je directe collega's - noem open en eerlijk dat je ontslag wilt nemen, en vraag gewoon naar wie je je ontslagbrief moet sturen.

Stuur daarna je ontslagbrief. Die kan heel kort zijn - lange verhalen voegen niets toe. Wat dacht je van:

"
Geachte X,

Bij deze dien ik mijn ontslag in. Ik verzoek u, mijn arbeidscontract per te beëindigen.

Met vriendelijke groeten,

Youris
"

Je kunt zelf kiezen of je wel of geen reden toevoegt.

Lees je contract vooraf nog even na: wat staat erin over de opzegtermijn, wat staat erin over een eventueel concurrentiebeding.

Da's alles. Nog even overleggen hoe/wanneer/of je je resterende vakantiedagen opneemt, en klaar.
13 jaar geleden
Als ik het zo kan inschatten heb je 1 maand opzegtermijn. Dat wil dus zeggen dat, als je voor het einde van deze maand opzegt, je de maand augustus nog moet doorwerken. Daar kun je in je ontslagbrief rekening mee houden. Verder stelt het niet veel voor, maar zoals het andere antwoord al aangaf, overhandig je de brief persoonlijk, zorg dan voor een ontvangstbevestiging. Meest gebruikelijk is om een ontslagbrief aangetekend te versturen. Hou wel je eindafrekening goed in de gaten, d.w.z. je laatste loonstrookje dient een afrekening van het resterende opgebouwde vakantiegeld te bedragen en het restant van de niet opgenomen verlofdagen. Het vakantiegeld wordt eveneens berekend over deze verlofdagen, tenzij je natuurlijk teveel dagen hebt opgenomen, dan worden deze van je laatste salaris afgetrokken. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houdt rekening met een opzegtermijn.

Als je opzegt per datum X zet er dan bij: met inachtneming van de opzegtermijn X zal dus mijn laatste werkdag zijn ......

Reden hoeft niet gemeld te worden. Vertel het mondeling en geef de brief af. Vertrouw je het niet stuur dan ook een exemplaar aangetekent.