Ik ga nooit naar het buitenland,daarom is een identitijd kaart weggegooid geld. Is er nog een andere mogelijkheidben 69 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (6)

er zijn gegenoeg andere gelegenheden dan een trip naarbhet buitenland waarbij eeen ID-kaart handig is, dus mijn inziens geen weggegooid geld. maar goed misschien dat u met een rijbewijs ook een eind komt qua legitimeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Burdy,

legitimatie is in Nederland verplicht.
Alleen kun je kiezen tussen een identiteitskaart of een paspoort. Met een paspoort kun je reizen over de hele wereld, met een identiteitskaart alleen in een beperkt aantal landen. Dus ik zou voor het laatste gaan, die is ook goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De identiteitskaart is geen weggegooid geld, aangezien je wettelijk verplicht bent dit te kunnen tonen in bepaalde gevallen (o.a. in het OV, of als je aangehouden wordt).

Aangezien niet valt te voorspellen of de identificatieplichtige situaties zich voordoen, ben je de facto verplicht om altijd een ID bij je te hebben.

Leeftijd is irrelevant mbt identificatieplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nooit naar het buitenland gaat, kan je ook toe met een rijbewijs. Moet je dat natuurlijk wel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rijbewijs is niet in alle gevallen een geldige indentificatie, het wordt vaak wel geaccepteerd, maar is niet rechtsgeldig. Als je bijvoorbeeld in dienst treed ben je verplicht een paspoort of id bewijs te laten zien en is een rijbewijs niet geldig. Ook op het gemeentehuis en UWV eisen ze vaak een ID/Paspoort. In dit geval kan het zijn dat betreffende persoon er mee toe kan, maar dat zal hij/zij proefondervindelijk uit moeten vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er bij mijn antwoord van uitgegaan dat de vraagsteller niet meer werkt. Iemand die wel werkt of een uitkering aanvraagt heeft inderdaad wél een paspoort of ID-bewijs nodig. Met alleen een rijbewijs is de vraagsteller in ieder geval niet strafbaar als hij gewoon over straat loopt en toevallig door een zone waar preventief gefouilleerd mag worden, heenloopt. En hij zal vrijwel overal terecht kunnen met alleen een rijbewijs. Mocht hij ooit nog een bijzonder geval hebben waarbij hij wel een ID-bewijs nodig heeft, kan hij dat altijd nog gaan aanvragen bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzyQ
Is het niet zo dat je een id/paspoort nodig hebt om iets aan te vragen bij de gemeente? Om maar meteen een antwoord te geven op die vraag. De vragensteller heeft dan wel zijn oude/verlopen ID nodig, als hij die niet heeft dan dient hij een procesverbaal op te laten maken bij de Politie en daarmee kost zijn nieuw ID +/- 2x zoveel (Boete + nieuwe ID).
Als je al een rijbewijs of paspoort hebt,is een identiteitsbewijs niet nodig! Heb je die niet,dan is het zelfs verplicht er 1 te hebben. Als je door de politie om een of andere reden word staande gehouden,moet je je kunnen identificeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is weliswaar niet verplicht om een Nederlandse identiteitskaart (ID) of paspoort (PP) te hebben, maar voor bepaalde zaken in Nederland is een Rijbewijs niet voldoende.

Voor het werk is het verplicht om op z'n minst een ID te hebben, een rijbewijs is hierbij niet meer voldoende voor de werkgever om in het dossier te hebben.
Aangezien we nog in 2009 zitten en niet in 2059 zal u met de leeftijd van 69 jaar niet meer aan het werk zijn, althans niet in loondienst.

Voor de onderstaande zaken is het verplicht om een ID kaart te hebben en zijn overige identiteitskaarten zoals een rijbewijs, OV-kaart of Miltaire Smartcard (Mipapo) niet voldoende:

Legitimatie bij banken
Zaken bij de belastingdienst
Notaris (koop van een woning bijv.)

Een ID is dus niet alleen maar om in een aantal Europese landen te reizen, maar zelfs minimaal verplicht bij diverse instanties.