Hoe om je op een onderwerp?

Ik heb wat moeite om gesprekken gaande te houden. Sommige mensen kunnen eindeloos doorkletsen met elkaar, maar ik ben meestal na een uur of twee wel weer uitgepraat. Soms is dat lastig, bijvoorbeeld als je een weekendje weg bent met iemand, of een paar uur in de trein met iemand zit, of op visite bent. Waar praat je de tweede dag van het weekendje weg allemaal over? Dit nadenken hierover kost me altijd ontzettend veel energie.

13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik ben zelf ook meer van de activiteiten dan van het eindeloze doorbabbelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel simpel : vragen stellen. bv 'ben je al met vakantie geweest' 'wat is je beroep, waar werk je'waar woon je en waar ben je geboren' enz. Meestal onderwerpen waar de tegenpartij uren mee zoet is. Als deze persoon dan ook nog een beetje goed opgevoed is (lees : geinteresseerd in zijn gesprekspartner) dan stelt hij je dezelfde vraag(en) terug. Als je in de trein zit of met iemand op weekend gaat hoef je ook niet steeds te praten hé - las af en toe eens wat een stilte in.

Het beste antwoord

Ik had dit probleem ook een tijdje. En was toen zeer jaloers op een vrouw die de kunst van het converseren heel erg goed beheerste. Ik zei (jaloers) over haar dat ze nog kon converseren over een tafelpoot.

Inmiddels kan ik het zelf ook heel goed. Eerlijk!
Ik heb mezelf getraind in het bedenken en te berde brengen van algemeenheden die je in de krant leest of op de tv hoort.
Verder zeg ik wel eens als er een stilte dreigt te vallen: wie heeft er deze week nog iets leuks meegemaakt?
Is er dan nog een stilte dan begin ik gewoon over iets, en dan gaat iedereen associeren, en komen de verhalen los.
Ik probeer ook goed te luisteren, en de gesprekken met meer mensen tegelijk te houden. Er is niets zo erg als geclaimd te worden door een persoon die je al haar/zijn leed verteld. Een zinnetje als: Wat een ellende allemaal, zal ik tussendoor iets leuks vertellen?
Ook probeer ik altijd een mopje te onthouden en te vertellen.

""Ouwehoeren"" in de ruimte kan bijna iedereen wel. Maar jij hebt daar, net als ik, een hekel aan. Leuk en goed converseren vraagt enige inbreng en inspanning van jouw kant.
Overigens hoeven gesprekken niet eindeloos te duren. Je kunt gerust zeggen: ik heb een goed boek. Misschien heb jij ook iets bij je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo wat een goed antwoord! +1. Hier zijn cursussen over, maar volgens mij is dit een samenvatting van wat je er leert. Ik kan dit dus absoluut niet, small talk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, ga ik proberen te onthouden voor 'n volgende keer!
joke52
13 jaar geleden
heel leuk, maar het word wel moeilijker als je slechthorend bent.
toch een plupunt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, dat je zo eerlijk over jezelf ben en zo duidelijk kan helpen. +1

Andere antwoorden (7)

weekendje weg: neem een gezelschapsspel mee heb je wat te doen intussen. Of ha wandelen samen, dan hoef je ook minder te zeggen
en als je echt zo lang in de trein zit, tijdschrift of puzzelboek waar je even in kunt bladeren, of gezamelijk een puzzeltje kunt maken.
(misschien is je partner van het moment daar best blij mee, omdat die ook even wat tijd voor zichzelf wilt
anneliez
13 jaar geleden
Ik heb wel een paar ideeen waarover je het kunt hebben; actualiteiten,vakantieplannen,sport,gezin,politiek,hobbies,films,boeken,kunst.... En het is echt niet erg om soms een stilte te laten vallen, dit geeft ook tijd om te genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een gesprek begint kan je vaak achterkomen wat iemands interesse is. Wat ik dan vaak merk is dat mensen ervan genieten en er graag over vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad mensen met wie ik wel eindeloos kan kletsen.
Maar met de meeste mensen niet, ook niet al zijn het soms goede vriendinnen.

Eigenlijk vind ik ook dat er over het algemeen te veel gekletst wordt.
Waarom zou je alsmaar moeten praten?
Het prettigste is het om met iemand te zijn waarmee je niet voortdurend hoeft te kletsen.
Een weekendje weg is bij uitstek geschikt om eens tot jezelf te komen. Spreek vantevoren af dat er leesboeken, puzzelboeken en tijdschriften mee gaan. Soms geven die al stof tot gesprek. Maar anders is het toch ook fijn om gewoon even niets te hoeven zeggen.

Niet te veel over nadenken.
Als je met iemand op stap bent is dat hopelijk toch iemand waarmee je dit "probleem" kan bespreken?
En dan kom je er misschien wel achter dat de ander
dat net zo ervaart en ook graag wat meer stilte wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dat ook wel, al ligt het wel aan het gezelschap waarin ik me verkeer. Ik probeer vaak wat meer interesse te tonen in mensen. Bijv. waar werk je, hoe lang doe je dat, heb je het daar naar je zin. In ieder geval m.b.t. een onderwerp meer gerichte vragen stellen. Meestal komt het gesprek dan vanzelf. Verder vind ik het zelf wel prettig dat als ik met mijn partner weg ben, dat we ieder ons eigen ding kunnen doen en niet constant met elkaar moeten converseren. Om in elkaars aanwezigheid te verkeren is ook al heel prettig en daarbij hoeft geen woord geproken te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat begrijpelijk overkomt maar je moet van je hart geen moordkuil maken,dreigt er een stilte reageer gewoon spontaan op het laatste onderwerp al was het een tafelpoot zeg dan dat vier poten steviger zijn dan drie,bijvoorbeeld ,enzv;je zal zien hoe makkelijk het eigenlijk is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Wat je kunt doen is reageren op antwoorden. Waarom kies je daarvoor...., wat vind je zo leuk aan...., waarom ben je graag daar...... Wat het ook erg goed doet is het 5 jaren plan, waar wil je over 5 jaar zijn. Je moet niet bang zijn voor stiltes, laat gesprekken ook doordringen om te laten zien dat je luistert. Wat ik me eigenlijk afvraag, omring jij je met mensen die je echt interesseren?