Wat schrijft iemand op zijn cv die al 10 jaar niet heeft gewerkt? Je moet toch iets op schijven over die 10 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.2K

Antwoorden (10)

de waarheid....
dan ben je eerlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke+
gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je niet gewerkt hebt.Je kunt wel melden dat als je dat gedaan hebt vrijwillegers werk hebt gedaan.

Maar bedenk eerlijkheid duurt het langst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je hebt dan een gat in je cv, inderdaad.
Wat je moet doen is duidelijk maken dat je niet tien jaar op een strand op Ibiza hebt gelegen, en ook niet voor het gemak een uitkering hebt gehad.
Je legt uit wat de reden was van die tien jaar geen baan. Ziekte, thuis bij de kinderen, in het buitenland geweest.
Hierin moet je wel eerlijk zijn, maar je kunt het wel goed presenteren. Niet jezelf zwart afschilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een gat van bijna 15 jaar in mijn CV. En dat vul ik door in ieder geval op te schrijven dat ik die tien jaar bewust thuisblijfmoeder ben geweest. Wel heb ik in die tijd het een en ander aan vrijwilligerswerk gedaan en wat korte bijbaantjes gehad ; ook die komen allemaal op mijn CV. Ook de dingen die ik op Internet heb gedaan (fora opbouwen en beheren enz) komen op mijn CV terecht (omdat ik daar tenslotte best wat dingen heb geleerd die vandaag de dag weer goed te pas komen).

Het werk dat ik WEL gedaan heb is inmiddels zo lang geleden en zo irrelevant, dat ik dat eigenlijk gewoon kort samenvat tot het type werkzaamheden dat ik gedaan heb, zonder specifieke bedrijven te noemen (waar toch niemand me meer kent).

Ik ben nog niet weer echt actief op zoek naar werk, maar ALS dat zo is, is dat toch waar ik mee moet beginnen ; de dingen die ik nu nog heb en weet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tien jaar niet werken betekent natuurlijk - hoop ik - niet dat je tien jaar lang op je gat voor de televisie hebt gehangen. Maar ok als dat wel zo is, kun je dat beter gewoon opschrijven dan maar dom ergens over liegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor dit antwoord
Eerlijk, maar positief, opschrijven wat je gedaan hebt. Bijvoorbeeld i.p.v. een depressie verwerkt, dat je aan jezelf hebt gewerkt om beter in balans te komen. Vergeet niet dat levenservaring net zo belangrijk is als werkervaring!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel in grote lijnen (kort en bondig!) wat de reden is van dat loopbaangat, wat je hebt gedaan, die jaren, hoe je terug wilt, of bent ge(komen), en hoe je dat denkt te realiseren.
Zelfs als de reden van die 10 jaar niet zo aanbevelenswaardig lijkt voor de baan die je ambieert ( in het kader der zedenzaak ontwikkelingen meteen maar het ergst denkbare...bv detentie vanwege bezit kinderporno, terwijl je solliciteert bij een speeltuin..) is het toch heel verstandig open en eerlijk te zijn, want als je bewust dingen achterhoudt die belangrijk kunnen zijn, ben je slecht af, wanneer de nieuwe werkgever er achter komt. (kan in sommige gevallen leiden tot op staande voet ontslag, zonder recht op werkloosheidsuitkering)
Heel veel mensen stoppen een periode met werken omdat ze voor kinderen willen zorgen (nooit nadelig v.e. baan), omdat ze een wereldreis willen maken (wordt iemand ook niet minder van) of omdat ze een slopende ziekte hebben (burnout, nierkwaal) wanneer de kinderen groter, de reis voltooid is en de ziekte genezen of beheersbaar is, kunnen zulke mensen prima weer aan de slag. Kan dus gewoon genoemd.
Zonodig bereidheid tonen bij te scholen, met minder salaris te starten of een langere proeftijd in te lassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt! Allereerst prikt men er zo doorheen als je liegt, maar je kunt wel die 10 jaar invullen door op te schrijven waarom je niet hebt kunnen/willen werken.

Maar vooral waarom je nu wel wilt/kunt werken.
De werkgever zal beiden naast elkaar neerleggen en zijn/haar keuze maken.

Krijg je na een periode een bericht dat je afgewezen bent voor de job, vraag dan naar motieven, het waarom, zodat je bij een volgende cv opmaak kunt herstellen/verbeteren.

Nog een tip: laat hem door een deskundig iemand lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je gedurende dat " gat " in je cv thuis bent gebleven omwille van ouderschapsverlof of omwille van dat je voor je "zieke" ouders hebt "willen" zorgen, of dat je zelf langdurig ziek bent geweest. alles eerlijk en oprecht noteren op je cv. ieder mens/individu is namelijk uniek en heeft het recht om in het verleden te hebben gedaan wat nodig bleek om tot vandaag te komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt toch niet tien jaar met de armen over elkaar gezeten?
Je bent waarschijnlijk hartstikke druk geweest met andersoortig werk.
Vertel daar iets over in het algemeen, en zet ook je hobby's erbij. Of mogelijke cursussen die je hebt gevolgd.
En eindig vooral met datgene te vermelden waar je goed in bent. Zo haal je je kwaliteiten zichtbaar naar voren.
Vertel ook dat je er weer zin in en energie voor hebt nu de mogelijk om weer te gaan werken zich aanbiedt.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en ga alvast op internet eens rondkijken op sites over solliciatie-techniek: brief schrijven, voorbereiden gesprek etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet echt liegen, maar je cv gewoon een beetje aandikken. Iets wat de meeste mensen doen