Kan je aan het etiket zien welke methode is gebruikt om champagne te maken?

Volgens mij zijn er grof gezegd 3 methoden om champagne te maken:
1. Door de champagne op de fles te laten gisten en het koolzuur niet te laten ontsnappen (klassiek)
2. Door achteraf koolzuur te injecteren (goedkoop)
3. Door de champagne in grote vaten te laten gisten zonder dat het koolzuur ontsnapt en daarna afbottelen.

Kan je aan het etiket zien welke methode is gebruikt? Hoe zit dat met andere streken landen die deze methoden gebruiken zoals Spaanse Cava's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst kocht ik een hele lekkere Cava, op de fles stond duidelijk aangegeven welke methode ervoor was gebruikt.
Dat was dus de traditionele methode, gisting op de fles.
Verder zie ik niet vaak dat het is aangegeven op het etiket.

Het beste antwoord

Champagne is een mousserende wijn, die wordt geproduceerd in het gelijknamige gebied in Frankrijk. Witte champagne is het bekendste maar er is ook rosé champagne. Alleen mousserende wijn uit deze regio, gemaakt volgens de méthode champenoise mag de naam champagne dragen.
Buiten deze regio heet de vinificatie méthode traditionnelle.
Maar er zijn meer hoog gekwalificeerde mousserende wijnen. In Franstalige landen worden deze aangeduid met de term Crémant. Zo kent men bijvoorbeeld,

Crémant d'Alsace
Crémant de Bourgogne
Crémant de Die
Crémant de Limoux
Crémant de Loire
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is maar een methode om champagne te maken alle andere dranken die op champagne lijken zijn geen champagne ,ook mag alleen die champagne ,champagne heten die in de streek champagne gemaakt is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met het injecteren van koolzuur of de methode Charmat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje overigens voor het meedenken en je antwoord, dank je wel.
De methode traditionelle is wel een ingeburgerde term door heel europa. helaas is de kwaliteit van mousserende wijn of champagne afhankelijk van de kwaliteit van de druif. Een hoogwaardigere druif staat ook voor een hogere kwaliteit en met zorg gemaakte champagne. De prijs is in deze wel de indicatie. Grand cru en reserva zijn dus de indicaties die je moet zoeken om de beste kwaliteit te vinden. Dus het antwoord is nee, de gebruikte methode staat niet op de fles. Respect voor de kwaliteit van de druif is de indicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is de prijs een indicatie. Ik las met name over de methode Charmat en weet niet of die ook in de champagnestreek wordt gebruikt. plusje voor je antwoord natuurlijk en het meedenken.