Moet je bij om weer altijd alle sterkers/ramen dicht doen en de pc uitzetten enz ?

Maar wat als je niet thuis bent en alle stekkers zitten in het stopcontact wat kan er dan allemaal gebeuren ?

Toegevoegd na 37 minuten:
Wij wonen in een dorp, in een straat met veel huizen, 2 onder een kap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Als je helemaal afgelegen woont dan zou ik de stekkers er wel uit halen .
Als je een inslag krijgt dan zou je apparatuur wel eens flink kunnen gaan roken en dan is alles doorgebrand .
Maar als je in een dorp of stad woont dan is de kans van een inslag wel heel klein omdat er altijd wel hoge gebouwen in de buurt zijn die een bliksemafleider bezitten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij wonen in een dorp, in een straat met veel huizen, 2 onder een kap.
escape
13 jaar geleden
Er is nog altijd een kans dat de bliksem inslaat, ook al heb je hogere gebouwen in je naaste omgeving. Is mij onlangs nog overkomen.
Ja, wij doen dat altijd, ze zijn er net nog uitgeweest, het risico lopen van een computer die kapot gaat is ons te groot en het is een kleine moeite om de stekkers er even uit te halen. Gewoon het zekere voor het onzekere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe loop je altijd kans op blikseminslag zowel als je in de stad woont als op het platteland. Zie je dat er noodweer aankomt of ben je voor langere tijd niet thuis dan is het een verstandige maatregel om in ieder geval je dure apparatuur (audio-installatie, tevee, PC) af te koppelen.
Bedenk verder dat de meeste overspannings-beveiligingen helemaal niet beveiligen tegen bliksem! Ze beveiligen alleen tegen iets te hoge netspanning.
Tenslotte, blikseminslag hoeft niet alleen bij jou in te slaan om een probleem te geven. Via het elektriciteitsnet kan de bliksem inslag bij jouw buren óók voor jouw apparatuur een probleem zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bliksem kan via elektriciteitskabels worden geleidt. Als de bliksem inslaat in een transformatorhuisje, dan zullen alle huizen die bliksem ook binnenkrijgen.
Deze komt dat via de stopcontacten bij de apparatuur.

Ook kan bliksem inslaan in het veld. Als daar toevallig kabels liggen kan het ook bij je thuis komen.

Hetzelfde geldt ook voor je telefoniekabels, radio/televisiekabels, enz.

Door de stekker eruit te halen, voorkom je dat je apparatuur bereikt kan worden door de bliksem. Alles kan anders stuk gaan en de verzekering vergoed het niet altijd.