Als je ouderschapsverlof heb, mag je dan ook overuren claimen?

Als je 2 uren ouderschapsverlof per week hebt, en het komt sporadisch voor dat je moet overwerken, mag je deze overuren dan opgeven, of moet je eerst de 2 uren ouderschapsverlof `opmaken`.( in die bewuste week).
Kan er in de CAO (kleinmetaal) niets over vinden.
Of is dit iets wat op bedrijfs niveau is `afgedekt`?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
8.7K

Het beste antwoord

Dit werkt hetzelfde als wanneer je een week een dag officieel vrij bent, en tijdens de andere dagen moet overwerken: je hebt de vrije dag dan nog steeds gewoon acht uur (of hoeveel uur er maar normaal in die dag zouden zitten) vrij, en het overwerk is gewoon overwerk.

Je hebt die twee uren ouderschapsverlof niet voor niets, dat zijn gewoon jouw uren. En voor de overige tijd gelden gewoon de gebruikelijke voorwaarden voor overtijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan het ook nergens vinden, maar het lijkt me dat je in principe die eerste 2 uur niet als over uren krijgt uitbetaald, maar dat je ze wel later extra achter je ouderschapsverlof kunt aanplakken. Zeg maar doorschuiven dus. Net als wanneer je een verlofdag toch komt werken, dan neem je ook die dag later op.