Moet je altijd voor jezelf spreken?

Werp je je automatisch op als vertegenwoordiger van een bepaalde groep als je niet voor jezelf spreek?

"Wij Nederlanders zijn toch maar een tolerant volkje"

"Wij mannen kunnen nu eenmaal beter autorijden dan vrouwen?"

Moet zijn '' voor jezelf spreekt'

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
grappig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat juist JIJ die vraag stelt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht; Ik gooi het in de groep.

Het beste antwoord

Nee hoor als je acteur bent, moet je voor een ander spreken, ben je politicus of ambtenaar ook enz enz...

Pas als je vrij bent kun je voor jezelf spreken, maar zolang je een geloof hebt, of voor een ander werkt, of kinderen hebt, of welke andere relatie dan ook, dan kun je niet voor jezelf spreken...

Alleen als je vrij bent van elk programma, pas dan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan weer eens geen antwoord geven op deze vraag omdat jij al volledig antwoord hebt gegeven :( Thumps UP!

Andere antwoorden (5)

Als je je als vertegenwoordiger van een groep wilt opwerpen, dan moet dat op één of andere manier geregeld zijn.
Het antwoord is dus in dit geval: nee
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hij doelt hierop: http://www.goeievraag.nl/vraag/oorsprong-antisemitisme-moord-christus.7142
AWM
15 jaar geleden
Doelt hij daarop?
Ik dacht dat die vraag ruimschoots beantwoord was.
Hoe dan ook, ik blijf bij mijn antwoord.
Het is erg aantrekkelijk hier te stellen dat je dat als persoon welzeker moet doen. Ben je in functie (bezoldigd of niet) lijkt het me over het algemeen dan ook verstandiger uit hoofde daarvan te spreken. Kan een hoop misverstanden voorkomen.

Wanneer een en ander op enig moment voor jezelf onverenigbaar (b)lijkt overigens zou ik hopen dat de veelzijdige wezens die mensen zijn altijd voor "zichzelf" zouden kiezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je spreekt voor jezelf als je je eigen mening wilt geven. Vooral als die mening afwijkt van een ander of van de groep.

Als je namens een groep spreekt dan gebruik je de term Wij of We. Als je dan Ik gebruikt dan lijkt het net of je het alleen zo vind of doet. Terwijl anderen dat ook vinden of doen.

Dus het hangt er vanaf namens wie jij spreekt. Namens jezelf of namens anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
welnee, je kan heel goed voor een ander spreken of voor een hele groepering zelfs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij vinden hier niks mis mee.
Iedereen kan en mag voor zichzelf spreken. We leven in een vrij land en hebben door het hoge opleidingsniveau en de vele culturele verschillen geleerd onderscheid te maken tussen verschillende meningen.