Zouden insecten het ook warm kunnen hebben?

Zoogdieren kunnen zweten om af te koelen, op verschillende manieren natuurlijk. Maar hoe zit het met insecten en extreem warm weer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (5)

Zoogdieren zijn warmbloedig, en moeten hun systeem op een constante temperatuur houden om te functioneren. Insecten daarentegen niet. Ze zijn koudbloedig en hoeven hun lichaam dus niet te koelen. Ze hebben het derhalve ook niet warm of koud zaols wij het kennen. Hun fysiologie loopt gewoon mee met de temperatuur.

Dat gezegd hebbende: Er zijn optimale temperaturen voor funcvtioneren. Je ziet dat koloniale dieren zoals bijen de woonruimte koel houden door water mee te nemen naar het nest en dit te verdampen door met de vleugels te wapperen en wind te genereren in het nest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als insecten (en andere koudbloedige dieren) het te warm krijgen dan gaan ze in de schaduw zitten en zo min mogelijk bewegen. Omgekeerd: als het te koud wordt laten ze zich in het zonnetje weer opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het heel warm is blijven de insecten op een koelere plaats
muggen en vliegen schuilen liever onder tafels of tussen de planten
pas wanneer de zon op de namiddag wat in kracht afneemt komen de insecten weer te voorschijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de momenten van een dag dat het extreem heet is (zoals nu) zijn er minder insecten te zien , zowel vliegend als kruipend ! Pas als het gaat afkoelen komen ze weer te voorschijn . Dat zegt genoeg . Anders worden ze gekookt in hun (vaak) schaaltje !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insecten zijn koudbloedig en hun temperatuur is gelijk aan de omgeving.
Er is echter onlangs ontdekt, dat hommels warmbloedig zijn, dus wie weet zijn er meer warmbloedige insecten