kan dit zomaar????

Een vraag in de hoop dat iemand hier duidelijkheid over kan geven.
Mijn dochter zit in klas 2 van het VMBO TL. Na een rapportbespreking 6 weken geleden werd vertelt dat zij er met 15 getelde onvoldoendes wel heel slecht voor stond.
Als zij toetsen in zou halen en inzet toonde zou ze dit nog op kunnen halen volgens de mentor en directrice. Afspraken met mentor en directrice gemaakt om leerkrachten te vragen de toetsen in te mogen halen. Door omstandigheden vanuit de mentor en directrice of leerkrachten werd dit steeds uitgesteld. Uiteindelijk wel alles ingehaald maar TL blijft erg moeilijk voor haar.
Bleek dat zij voor TL nog steeds 12 getelde onvoldoendes had maar voor Kader maar 2. Zowel dochter als ik willen dat zij verder gaat op Kader maar de leerkrachten blijven erbij dat zij TL moet doen en dus moet blijven zitten. Gisteren vertelde de mentor dat zij met 2 onvoldoendes over kon naar 3 Kader en 2 uur later vertelde hij dat dit niet kon omdat de leerkrachten er geen kader kind in zien. Moet ik afgaan op meningen van leerkrachten of heeft zij ook nog ergens rechten. Als er 2 onvoldoendes zijn voor het Kader niveau kunnen ze toch niet op basis van hun eigen mening een kind weigeren?
Ik hoop dat hier iemand is die mij daar duidelijkheid over kan geven omdat ik morgen een gesprek op school heb.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Advies zeer belangrijk, maar u heeft het recht u poot stijf te houden. Maar wat zijn de gevolgen dan? Vaak is het beter het advies op te volgen, en na deze opleiding verder te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zou je je kind strenger aan moeten pakken. Als leraren meer in haar zien dan alleen kader, hebben ze vaak gelijk ook.
Vaak is het zo dat luie mensen TL doen en er VEEL meer inzit dan eruit komt.

Je dochter is waarschijnlijk wat lui en ziet nu niet in hoe belangrijk haar opleiding is. Probeer haar dit duidelijk te maken en help haar bij het maken van huiswerk en leren.
Toon begrip voor haar.

TL biedt haar meer kansen dan kader.

Ooit was ik ook zo en ben alsnog doorgegaan wat leidde tot een jaar blijven zitten. Maar nu doe ik niveau 5. Je zult zien dat je dochter op langere termijn erg tevreden zal zijn.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het advies van de leerkracht opvolgen, want zelf zit ik in de klas 3 van TL. Op m'n eerste rapport stond ik 8 onvoldoendes. Daardoor werd ik wakkergeschud, want ik deed echt helemaal niks voor school. Nu leer ik een klein beetje en ben erachter gekomen dat ik hele hoge punten kan halen zonder veel te leren. Je moet hetzelfde doen met je dochter, want ik mag nu naar de havo als ik zo door ga.