Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kwamen de Nederlanders in de gouden eeuw aan huiden uit Rusland?

Ik ben bezig met een geschiedenisopdracht over de gouden eeuw, terwijl ik bezig was met informatie zoeken zag ik dat de Nederlanders in die tijd hun huiden uit Rusland haalden. Ik ben nu van plan om alle handelsroutes op een landkaart te tekenen maar nu weet ik niet hoe de route naar Rusland ging en ik kan het ook niet op internet vinden. Iemand die toevallig weet hoe de route ging?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Ik vermoed via de Baltische Zee/Königsberg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Via Duitse handelaren . Ook toen waren er al handels contacten . Ook wat andere opmerking al aangeeft .In onze ex Hanse steden was alles te koop van glas uit Venetië aardewerk uit Azië ( via de handelsroutes ) Tot bont uit ? Maar in oost Europa en Oostenrijk leefden toen nog wolven en beren .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De Hanze was een handelsverbond tussen steden en handelsorganisaties in noordelijk Europa, ook steden in de Lage Landen zoals Zutphen, Zwolle, Deventer en Groningen maakten hier onderdeel van uit. Van de 12e tot de 17e eeuw speelde de Hanzesteden een grote rol in de Europese handel.

Omdat het handelsgebied van de Hanze erg uitgestrekt was, werd door haar leden een grote verscheidenheid aan producten uitgewisseld. De Hanzesteden in het oosten zoals Riga, Tallinn en Novgorod haalden vanuit het binnenland producten als hardhout, bijenwas, barnsteen, rogge en dierenhuiden. In de Baltische steden werden deze producten dan in grote vrachtschepen geladen en vervoerd om verhandeld te worden in andere Hanzesteden. In de westelijke Hanzesteden werden kledingstukken ontworpen en stoffen gefabriceerd.

Zie voor een leuke plaatje van de handelsroute: http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/hanze-en-de-noord-europese-handel/#more-20682

Naast de normale bestemmingen breidden Hollanders en de Zeeuwen hun handel verder uit naar andere Europese kustgebieden. Vanaf 1585 voeren ze naar Rusland, uit Rusland haalde ze onder andere huiden, bont en graan. Ze voerden terug langs Noorwegen en pikte daar hout op. Uit Zweedse haalde ze ijzer, koper, en wapen.

Door de vaart naar Rusland, gingen de Nederlanders vanaf 1612 op walvissenjacht. Zo werd traanolie een belangrijk exportproduct.

http://www.scholieren.com/samenvatting/38787
(Lees meer...)
erotisi
8 jaar geleden
Hierbij een deel van de Notariele Akten over de Archangel vaart.

Historische inleiding: de Hollandse Archangelvaart
Handelsgoederen

De handel te Archangel droeg de kenmerken van een uitwisseling tussen een zeer uitgestrekt, dun bevolkt en weinig ontwikkeld gebied en het westen waar de nijverheid zich juist sterk ontwikkelde. De voornaamste Russische exportgoederen waren bosproducten en agrarische producten. De akkerbouw leverde hennep en de veeteelt juchtleer en talk (rundervet). De bossen leverden bont (vooral sabel, marter, poolvos), huiden (onder meer elandshuiden), masten en gezaagd hout, potas en teer. Hennep werd in het westen vooral gebruikt in de scheepsbouw als grondstof voor touwen en zeilen, talk en potas waren grondstoffen voor de zeepziederij, huiden, leer en bont werden gebruikt voor de productie van kleding, schoenen en kostbare meubels. Soms werd uit Archangel graan geëxporteerd, maar dit gebeurde alleen als de normale leveranties uit de Oostzeehavens om een of andere reden wegvielen of tekortschoten, of als de vraag in het Middellandse Zee gebied door ernstig mislukte oogsten zeer groot was. De import bestond vooral uit allerlei luxe goederen zoals lakens en andere kostbare textiel, sieraden, parels, ivoor, zilveren rijksdaalders, ongemunt zilver, exotische voedingsmiddelen als wijn, peper, specerijen en suiker en daarnaast buskruit en wapens, vooral handvuurwapens. De Russische handelsbalans was onevenwichtig: de waarde van de export was altijd veel groter dan die van de westerse goederen die Rusland importeerde. [2]
Compleet in de Bron toegevoegd.
Succes met je opdracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding