Welke uitdrukking begreep jij later pas? Zie uitleg.

1. Ik was 9 ofzo toen ik een boek van Karl May las, en ik dacht ik toen dat het paard letterlijk met zijn neus op een spoor werd gezet, bij de uitdrukking "hij gaf zijn paard de sporen".

2. Als ik voor mijn moeder naar de bakker liep, als 11-jarige, kwam ik langs een huis met een bordje "A.A. Jansen - Verloskundige". Ik heb heel lang gedacht dat dat een duivelsuitdrijver was.

Heb jij ook zo'n ervaring met uitdrukkingen of woorden?

Ik herinner mij er nog een:
Er wordt op het nieuws vaak gesproken over het "presidentiële" paleis. Ik dacht dat dat het paleis van president Scheele was. Wel vreemd, in best veel landen had die man een paleis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creatieve vraag, leuk!+1

Het beste antwoord

ik heb heel lang gedacht dat je Flamingo-dansers had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even hard gelachen :)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is dit het "beste" antwoord, omdat ik echt in de lach schoot!

Andere antwoorden (16)

Ik heb het nog steeds bij sommige uitdrukkingen.

"Het is jouw woord tegen het zijne."
"Het is zijn woord tegen het jouwe."

Er schijnt een reuzegroot verschil tussen beide uitdrukkingen te zitten, maar voor mij zijn ze identiek. Ik zie ze allebei als

"Het zijn twee woorden tegen elkaar."

Ofwel: twee mensen zijn het niet met elkaar eens. Iets anders kan ik er nog steeds niet van maken.

Toegevoegd op 08-06-2009 21:56:04
Dus ik weet dat er verschil is, maar ik ken het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ook niet zo'n groot verschil. Het zal aan de klemtoon en de context liggen.
Geplaatst in de context kun je vervolgens op maken wie van de twee het gaat afleggen tegen de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?? Voor mij is het ook hetzelfde. Misschien zeg je eerder "jouw woord tegen het zijne" om degene die je dan aanspreekt echt voor het blok te zetten. Bij "zijn woord tegen het jouwe" denk je meer dat "hij" het mis heeft. Moeilijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste regel is,jouw, diegene die aanvalt, ten koste van ,zijne.
De tweede regel is het juist andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst, dat klinkt logisch.
Ik heb vrij lang gedaan voordat ik een citaat van Plato door had...

"Iemand te schande maken is een grotere schande dan het zelf te moeten lijden!"

Gebruik het sinds een jaar of 10 regelmatig om mensen aan het denken te zetten als ze een fout niet toe willen geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helpt het wel eens? Geven mensen dan wel toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is mooi. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@penny: Ja hoor. Hoewel eentje er 3 weken voor nodig heeft gehad... @C4th: Ik heb nog een aantal mooie citaten achter de hand hoor;-)
Potloodventer had ik als kind ook een ander idee bij...

Toegevoegd op 08-06-2009 22:20:44
En vooral de geheimzinnigheid, en waarom je er als kind dan niet heen mocht, na ja zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha!
Rotaluclac. Na 2 maanden begreep ik pas dat het omgekeerd Calculator was! Kreeg gisteren ineens een helder moment! Wat een sukkel ben ik ook, hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij die niets weet komt er op een gegeven moment toch wel achter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die er meer dan twee maanden voor nodig hebben om mij te doorgronden... Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doel van GV: het verspreiden van kennis. Je ziet, het werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kutzooi: Dat zou ook best kunnen, ik slaap daarom altijd half! @Rotaluclac: Volgens mij doel je op mijn zelfkennis(?) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha.. ik zal wel bij die 2 maanden horen... zie een plaatje van een vogel die op kalkoenen lijkt en zie een naam die lijkt op het geluid dat de kalkoenen in het album van Asterix en Obelix in Amerika maakten... dacht dus echt dat het een kalkoenenliefhebber was... Heb ik me letterlijk Verrekend :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th: Welkom bij de club! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik nu pas ; ik had geen idéé wat ik me er bij voor moest stellen. Leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi Dat had ik ook niet door
ik associeerde het met het geluid wat een kalkoen maakt!
Calculator!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb ook een tijd gedacht dat hij iets met de Rotary van doen had of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik dacht dus serieus dat rotaluclac het beest was op je avi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij om te lezen, dat ik niet de enige ben! Dat maakt m'n dag toch weer een beetje goed...
Toen ik een jaar of acht was dacht ik bij een bezoek aan de Panorama Mesdag in Den Haag dat Mesdag door een bankier was geslacht, maar mijn moeder wist me na een lachbui uit te leggen dat hij uit een bankiersgeslacht kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops, geen gezegde, nou ja, ik laat 'm nu maar staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft ook niet, in ieder geval een schitterende vergissing! :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik kon net lezen, en zag het buiten op zo'n plakkaat staan.
Toen ik een jaar of 13-14 was, vertelden ze me een mop: "hoe gaat een Belg vreemd???" . "Hij keert zijn vrouw om" ... het heeft een paar jaar geduurd voor ik 'm doorhad ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat gehad met "de Malle Molen" van Heddy Lester: ik verstond 'de skom draai(t) met die malle molen mee. Jarenlang wist ik niet wat een skom was. Blijkt dus te zijn: dus kom draai met die malle molen mee! Haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was ik erg naïef en ik kom nog geregeld dingen tegen die ik verkeerd heb begrepen.

Vroeger hoorde ik weleens iets zeggen over een 'vlooiencircus'. Ik durfde daar nooit naar te vragen. Want het klonk dan heel echt. Maar ik was bang dat ik voor gek zou staan of dat ik voor de gek gehouden werd.
Vorig jaar kwam het ineens ter sprake. Volgens mijn vriend bestond dat echt.
Yeah right... hou een ander voor de gek....
Verdorie had tie alweer gelijk ;)

Er waren div. mooie filmpjes op internet over te vinden. Maar ik kan ze niet meer vinden. :(

Vlooienmarkt snapte ik ook nooit. Ik wist niet of dat nou echt een markt was waar ze vlooien verkochten of dat het toch iets anders moest zijn. Maar nooit naar gevraagd. En we kwamen er ook nooit. Tja....

Recent moest ik het weer afleggen.
'Kruistochten in Spijkerbroek'.... huh? dat is toch een plaats of zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet je het toch maar vragen he? :))
Stokoud.

Dat je zo oud bent dat je met een stok moet lopen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik een jaar of 15 was had ik een gesprek met vriendinnen over zelfmoord. Iemand uit het groepje zei toen heel serieus: "zelfmoord plegen, dat is wel het laatste wat ik zou doen." Iedereen moest enorm lachen, en ik lachte wel mee maar snapte de clou niet. Pas veel later drong het tot me door en heb ik in m'n eentje nagelachen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik ook al eens meegemaakt. :)
ik las een verhaaltje waarin perhaps stond. ik dacht dat de hond zo hete in het verhaal, maar het betekende misschien..
cowboy ik dacht heel lang dat dat een jongentje van 10 was die bij de koeien moest slapen tot hij erop mocht rijden.
schaapsherder was een hond ( een duitse herder)
dictator is iemand die dicht.
en dit is toch wel de domste.

soa is de naam van een meisje die mensen ziek maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bizar wat je je soms voorstelt bij dingen...
Uitbreken begreep ik wel, maar inbreken.
Hoe kon je nu de gevangenis in willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Mijn vader vertelde vroeger dat hij als jongen op de vlaggemast van de Dom in Utrecht had gezeten. Ik heb daar jaren over gegriezeld, totdat ik besefte dat hij aan de binnenkant zat en niet aan de buitenkant. Ik denk dat ik aan dit verhaal mijn hoogtevress heb overgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach gossie ...
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.. Misschien is mijn hoogtevrees ook wel gebaseerd op zoiets.. Ik moet eens graven in mijn geheugen.
Ha, die Penny;

Toen ik nog een jochie was las ik vaak advertenties voor tweedehands auto's en daar kwam nog wel eens de kreet 'zien is kopen' in voor. Dat vond ik zo'n krankzinnige kreet; wat als je dan ging kijken en het viel tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt een uitdrukking, maar ik moest vroeger voor geschiedenis leren en he ging over Ieren. Maar ik las dit dus als Leren.. voor de toets stelde ik de leerkracht nog een vraag over Leren.. De leerkracht snapte er natuurlijk niks van :)

Ook dacht ik dat Disney 2 verschillende versies had. Soms leek er namelijk Disnep te staan. Ik wist nooit waarom Disney soms als Dinsnep geschreven werd. (de Y was zo geschreven dat het op een P leek)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig ja, waar misverstanden toe kunnen leiden.. :)
Op de lagere school moest ik een opstel schrijven over de paling. Hiertoe had ik wat informatie uit boekjes overgeschreven. Zoals ook het volgende: De paling trekt dan en dan naar die en die wateren,... "daar vindt de paling plaats". De meester had (terecht) die laatste "paling" in "paring" veranderd. Ik kende het woordje paring niet en snapte niet waarom de paling opeens paring moest heten. Ik vroeg het nog aan de meester, maar in een destijds streng katholiek dorpje werd het mij toch liever niet uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:))