Mag je iemand die onder bewind staat in je auto laten rijden?

Omdat ik zelf ziek ben wilde ik iemand die onder bewind staat in mijn auto laten rijden Voor boodschappen en voor vervoer naar ziekenhuis bijvoorbeeld mag dit

een jaar geleden
in: Overig
6.9K
tinus1969
een jaar geleden
Diegene onder bewind heeft wel een rijbewijs neem ik aan? Vraag jezelf even af waarom diegene onder bewind staat? Kan hij niet met geld omgaan of heeft hij ook andere issues?

Antwoorden (2)

In principe mag dat.

Maar of het verstandig is, dat hangt van de persoon af.

Bedenk even wat er kan gebeuren met je auto. B.v. de betreffende persoon rijdt schade. Hij/zij zal niet, of niet snel, in staat zijn de reparatiekosten te betalen. Hoe groot acht je het risico dat dat gebeurt en hoe erg vind jij het dan dat je met de brokken blijft zitten ?
Bovenstaande is een voorbeeld ! Bedoeld om een gedachtengang weer te geven. In het geval van verwijtbare schade zal de aansprakelijkheidsverzekering van de persoon natuurlijk voor de kosten opdraaien.
Toegevoegd op 4 december 2022 15:15: tekst
LeonardN
een jaar geleden
-min voor deze zin:
"In het geval van verwijtbare schade zal de aansprakelijkheidsverzekering van de persoon natuurlijk voor de kosten opdraaien." https://www.lancyr.nl/2016/04/auto-uitlenen-en-schade
De persoon die uw auto heeft geleend, kan de schade niet claimen op zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Schade veroorzaakt met of door een motorvoertuig is namelijk niet gedekt op deze verzekering. Dus als u de rekening bij de auto-lener neerlegt, betaalt hij/zij uit eigen zak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dus om die ene bijzin is het hele antwoord fout ? Ok... het zij zo.
paulus811
een jaar geleden
Van mij ook een min omdat je de aanname doet dat de auto slechts wa verzekerd is. Bij een beperkt casco en all risk dekking is alle schade gewoon verzekerd, zowel aan de eigen auto als eventuele tegenpartij. Degene aan wie de je auto uitleent moet een rijbewijs hebben, het onder bewind staan doet niet ter zake.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik doe geen aanname. Ik wil de vragensteller met een voorbeeld alleen aanzetten tot het verder denken dan alleen mag dit ja of nee?
Het spijt me dat het voorbeeld niet perfect is, maar dat doet m.i. niets af aan het antwoord: ja dat mag, maar denk even na over de risico's en de gevolgen als het even mis gaat.
tinus1969
een jaar geleden
Min. Antwoord niet onderbouwd; opmerking mbt verzekeringen fout.
LeonardN
een jaar geleden
"Dus om die ene bijzin is het hele antwoord fout ? Ok... het zij zo." Nee dat zeg ik nergens.
Ja dat mag.
Ten eerste kan jij niet (altijd) weten wie er onder bewind staat. En iemand die onder bewind staat mag ook gewoon autorijden/ een auto lenen. (aangenomen dat hij het correcte rijbewijs heeft).

Nu over wat er mogelijk kan gebeuren en verzekeringen en wat wel niet gedekt is/te verhalen is.
-Als je auto All-risk verzekerd is kan er weinig kwaad, alle schade die hij dan rijdt is gedekt (behalve bijvoorbeeld intentionele schade).
-Als je auto WA-verzekerd is dan is schade aan de ander verzekerd, maar niet de schade aan jou auto.

Die schade aan jouw auto kan je proberen te verhalen op hem, maar die schade is vaak niet te verhalen op een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die hij mogelijk heeft, omdat schade gemaakt met motorvoertuigen zelden is gedekt door dergelijke verzekeringen.
Je kan hem dan dus wel aansprakelijk stellen voor de schade, maar naast dat dat vaak lastig is aangezien je hem laat rijden, wordt dat extra lastig omdat hij dus geen cent te makken heeft.

Voor WA-casco is het nog wat anders, dan zit je zogezegd tussen WA en All-risk in. Zie daarvoor de link.
Goed punt van Thecis over All-Risk

Als je auto all-risk verzekerd is, kan je inderdaad de schade claimen. MAAR er is dan wel een schade geclaimd. Je gaat terug in je schade-vrije jaren (als je geen no-claim beschermer hebt) en dit kan je een behoorlijk bedrag kosten. Met een no-claim beschermer blijf je stil staan in je schade vrije jaren en als je nog opbouwende bent in schade vrije jaren, kost je dit dus indirect ook geld.
Toegevoegd op 29 december 2022 19:02: tekst
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Als je auto all-risk verzekerd is, kan je inderdaad de schade claimen. MAAR er is dan wel een schade geclaimd. Je gaat terug in je schade-vrije jaren (als je geen no-claim beschermer hebt) en dit kan je een behoorlijk bedrag kosten. Met een no-claim beschermer blijf je stil staan in je schade vrije jaren en als je nog opbouwende bent in schade vrije jaren, kost je dit dus indirect ook geld. Oftewel, welke optie je ook pakt, als de ander schade rijdt, betaal je er direct of indirect voor.
LeonardN
een jaar geleden
Toegevoegd