Zo het goed zijn als alle bedrijven zich na verloop van tijd automatisch opheffen?

In plaats van steeds weer op nieuw geforceerd naar nieuwe uitdagingen te zoeken? Zou het niet beter zijn om na verloop van tijd gewoon je bedrijf op te heffen en dan weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Anders heb je het risico dat je vast roest, om het zo maar te zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

Dat lijkt me niet voor alle bedrijven. Er zijn bedrijven die meegroeien met de marktontwikkelingen de de vraag van hun klanten. Als je vast roest ben je niet goed bezig en moet je je idd afvragen of je niet beter wat anders kunt gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want zo vernietig je wel erg veel produciemiddelen. De tucht van de markt zou moeten regelen dat bedrijven die producten maken die te duur of niet goed zijn of niet aan een behoefte voldoen op de fles gaan. Dus eigenlijk is er al sprake van een zelfregulerend systeem (alhoewel dat niet altijd perfect werkt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit goedlopende bedrijven ontstaan ook weer andere bedrijven. Antwoord op je vraag is dus nee. Als ondernemer roest je niet vast, je word met de dag beter in wat je doet en leert dus zo hoe je moet uitbreiden. Als je eenmaal een succes formule te pakken hebt ben je gek als je die uit handen gaat geven door simpelweg de stekker uit een bedrijf te trekken. Vind het een beetje een linkse manier van praten. "als het goed gaat stoppen met het bedrijf om er zo voor te zorgen dat de ander een mogelijkheid heeft om...". Zo werkt dat niet in deze maatschappij. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeiende vraag waar ik als ondernemer altijd mee gezeten heb Een eigen bedrijf beginnen is niet echt moeilijk, beetje lef en een gokje en een flink partijtje hard werken en je komt een heel eind. Maar na een paar jaar, als je er dan nog bent, komt de uitdaging. Groeien, door te investeren, of blijven wie je bent? Groeien zal iedereen zeggen, want stilstand is achteruitgang! Dus groeien. Na enkele jaren herhaalt de vraag zich . Invensteren om te groeien? En dat gaat zo alsmaar door. Nieuwe producten, nieuwe plannen, nieuwe markt. maar na iedere investering moet je meer gaan omzetten! En door grotere omzet moet je meer investeren. Dus moet je ook weer meer omzetten! Deze formule is uiteindelijk een doodlopende weg. Kijk maar om je heen, van kleine tot heel grote bedrijven hebben er mee te maken, samen gaan is dan nog de enige optie, maar niet het juiste antwoord Dus na verloop van tijd het bedrijf stoppen en wat anders gaan doen? Ik ben er nog steeds niet achter, maar wat dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou wat zijn. Ben je als consument helemaal gewend aan een bepaald product, bestaat het ineens niet meer omdat het bedrijf opgedoekt moest worden. Word je als gewoontedier toch wel wat onthand. En wie bepaalt of je termijn als bedrijf op is?
Ik denk dat de natuurlijke weg - bedrijven behouden klanten omdat de klanten nog steeds het product willen of ze gaan failliet - beter werkt.
Daarbij zorgt jouw voorstel ook voor veel kennisverlies, bij de producenten en hun personeel. Ben je helemaal ervaren in het produceren van paraplubaleinen, moet je je om laten scholen naar iets heel anders. Kost de maatschappij veel geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan wat je wilt bereiken.
Er zijn gevallen bekent van personen die "klaar" zijn met een bedrijf, deze verkopen het bedrijf en kunnen met het ontstane kapitaal iets totaal nieuws beginnen. En dat meestal nog redden ook.

Maar automatisch opheffen?
Je loopt het risico dat met het verdwijnen van een bedrijf ook kennis verloren gaat.
Je zal dan eerst iets moeten doen aan de octrooien en patenten. Dit zijn meestal de dooddoeners voor een nieuw bedrijf.

Een bakkerij is niet moeilijk. Een oven kun je overal kopen. Heb je hem gekocht ben je klaar. Idem met de ingrediënten, dat is zo'n beetje publiek geheim.

Als je daarentegen een gespecialiseerd product wil maken, kan het zijn dat bepaalde onderdelen niet zomaar gekocht kunnen worden maar moeten "gehuurd".
Je moet betalen voor het werk en onderzoek dat een ander gedaan heeft. Om een product of item werkend te krijgen ben je dus afhankelijk van zulke onderdelen.

In de huidige vorm zoals de samenleving met kennis omgaat is het niet verstandig een bedrijf automatisch op te heffen.