Is dit een drukfout of een beschadiging?

Ik heb een 5 cent munt met een beschadiging of drukfout aan beide kanten.
Is dit gewoon een beschadiging of een drukfout? De afdruk zit aan beide kanten en ziet er aan beide kanten hetzelfde uit.

Picture for question
2 jaar geleden
in: Overig
2.7K
crispy
2 jaar geleden
Dat is een beschadiging door een kniptang of zo.

Antwoorden (2)

Munten worden niet gedrukt maar geslagen. Productiefouten worden daarom misslagen genoemd. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Misslag_(numismatiek worden vele misslagen beschreven.

De foto laat m.i. een beschadiging zien, het lijkt erop alsof de munt geklemd is geweest tussen de bek van een tang, opzettelijk beschadigd dus.
Toegevoegd op 20 maart 2022 14:56: bron
2 jaar geleden
deze munt heeft een aanvaring gehad met een zijkniptang zo te zien.
een jaar geleden