Wat is dit ,vooral uit koper bestaande, voorwerp?

Het lijkt op een carbuurlamp, maar is veel groter. Binnenin zit een glazen pot waar een vloeistof in moet. Misschien brandstof? Mvg

Picture for question
2 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (1)

Het is een locomotieflamp.
Deze lampen waren gebaseerd op het principe van de argandbrander, een bak gevuld met plantaardige olie, een branderopzetstuk en een kleine glazen haard. Rond het midden van de 19e eeuw vervingen petroleumlampen de oude olielampen.
Toegevoegd op 02 januari 2022 13:05: tekst
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Mijn door twijfel verwijderde antwoord was dus toch juist...
https://ar.pinterest.com/pin/724657396294183740/