Waar komt het gebruik 3e keer tracteren vandaan?

Als je vaak vrienden of kennisen op dezelfde dag 3 keer tegen komt zeg je: 3e keer tracteren.

Waar komt dit gebruik vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Het beste antwoord

Als je iemand voor de derde keer op een dag toevallig tegenkomt, heb je de meeste small talk wel gehad. Onderwerp weer, vrouw, kinderen en werk zijn bij de eerste twee keer vluchtig besproken. Om toch maar iets "leuks/nuttigs" te zeggen, zegt men: "Derde keer, trakteren!"
Althans, zoiets denk ik :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Traditie en gewoonte omdat zoveel dingens uit drie bestaan.Ook in een betoog of een pleidooi of een verantwoording zegt men heel vaak : primo, secundo , tertio en niet ten vierde want dat is de aandacht al weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zeg je bij de tweede keer 'derde keer trakteren', want als je dit de derde maal dat je elkaar tegenkomt zegt, bedoel je de vierde keer. Tenzij je direct een eetgelegenheid binnen stapt.