Wat voor klontje geeft Dikkertje Dap aan de giraf?

Wat is het klontje dat Dikkertje Dap aan de giraf geeft?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
2.3K
bamibal
2 jaar geleden
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/entertainment/vraag/127367/liedje-dikkertje-dap-giraffe-klontje/

Antwoorden (2)

Een klontje suiker.
Toegevoegd op 25 oktober 2021 14:47: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
2 jaar geleden
bamibal
2 jaar geleden
Het zou een suikerklontje kunnen zijn, maar dat wordt in de tekst verder niet bevestigd.
Amadea
2 jaar geleden
Er zijn diverse sites waarop dat wel bevestigd wordt. Bovendien is het een oud gebruik om aan een paard, ezel of dus giraffe een suikerklontje te geven.
ronron1212
2 jaar geleden
In de originele tekst staat alleen klontje.
Amadea
2 jaar geleden
En daarom druk je op de negatieve duim? Sjongejonge. Zelfs SentWierda bevestigt dat het om suiker gaat!
AnnBoo8146
2 jaar geleden
In 2011 is deze vraag ook al gesteld en toen is er ook een antwoord op gegeven:
https://www.startpagina.nl/v/entertainment/vraag/127367/liedje-dikkertje-dap-giraffe-klontje/
ronron1212
2 jaar geleden
@Amadea hoe kom je daarbij omdat ik wat zeg is het meteen duimpje? Beschuldigingen zou ik toch graag ergens anders doen als ik jou was. En dat SentWierda iets vind zegt mijn niets. Ik heb hier de originele tekst en daar staat niets in over suiker. Suiker is een vermoeden maar hoeft niet waar te zijn.
Computoon
2 jaar geleden
Natuurlijk is dat een suikerklontje geweest waarbij in het midden blijft wat voor soort suikerklontje. Annie M.G. Schmidt had zonder twijfel een suikerklontje voor ogen maar het is net als met de 'W van stamppot eten" uit het beruchte Koningalied: het woord "wortel" paste er niet meer voor zonder de tekst geweld aan te doen. We kunnen het haar echter niet meer vragen.
ronron1212
2 jaar geleden
https://literatuurmuseum.nl/verhalen/annie-mg-schmidt/versje-dikkertje-dap
Dat wat je nu boven je antwoord plaatst is niet de originele tekst van annie mg schmidt
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toen Annie MG Schmidt dit gedichtje schreef werkte zij samen met Wim Bijmoer.
Annie kwam met de woorden en Wim met de illustratie.
De één inspireerde de ander. Of de illustratie verscheen bij de woorden, of de woorden ontstonden bij de illustratie.
In 1950 toen dit gedicht met illustratie verscheen (het is niet duidelijk wat eerder was; tekst of tekening), zie je duidelijk een suikerklontje… https://www.kb.nl/blogs/boekkunst-en-geillustreerde-boeken/wim-bijmoer-een-artistieke-duizendpoot-2 Plus van mij
In de tijd van Dikkertje Dap (1959 waren er twee soorten klontjes.
1. Het harde klontje kandijsuiker, zowel bruin als wit. Werd in een kopje thee gedaan en smolt langzaam. Vrijwel in onbruik geraakt.
2. Het zachte blokje suiker, ook wel broodsuiker genoemd. Smelt snel. Nu nog vaak gebruikt in thee of koffie en, in kleinere stukjes, in bijvoorbeeld suikerbrood.
Het is aannemelijk dat een giraf liever een zacht klontje heeft (broodsuiker) dan een hard klontje kandijsuiker.