#Heeft er iemand een suggestie voor een goede presentatie / communicatie training?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Maak geen algebra soep.
Wees kort en duidelijk met standpunten.
Laat vakmanschap blijken met begrip en kennis om een afwijkend standpunt te waarderen.
Maak een draaiboek van mogelijke opmerkingen en de passende antwoorden.
Wees zelfbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mijn werk als cabin attendant bij 5 verschillende vliegmaatschappijen, heb ik veel verschillende communicatie-trainingen gedaan/ondergaan/genoten. Degene waar ik het meest aan gehad heb in de praktijk, én die ik bovendien ook de boeiendste training vond, was die van de transactionele analyse, gebaseerd op 'I'm OK, you're OK', waarbij je zo heel duidelijk de 'rol' die de spreker aannam kon leren herkennen, en dus werken aan een communicatie op hetzelfde niveau, waardoor de spreker zich begrepen voelde.
Bovendien word je je ervan bewust, dat jij een boodschap op een bepaalde manier uitzendt, en niet maar klakkeloos een eind weg kwaakt.

Het is al weer heel wat jaartjes oud, maar ik vind dit nog steeds een heel waardevolle manier om mensen die zich nog niet eerder echt verdiept hebben in communicatie op weg te helpen.

Bovendien vind ik het heel belangrijk, dat mensen beseffen, dat 75-80 % van de communicatie non-verbaal is, en daarvoor raad ik 'Manwatching' van Desmond Morris aan.

Met deze twee uitgangspunten zou ik zonder moeite een 5-daagse training in elkaar kunnen zetten....

Voor wat betreft de presentatie : verhelderende video-opnames of echt goede foto's zijn voor mij de beste illustratie. De meeste mensen hebben een bloedhekel aan rollenspelen, hoe belangrijk het zelf-aan-den-lijve-ondervinden soms ook is. Dit zou ik pas invoeren als er een vertrouwde sfeer is in de groep, en je merkt, dat iedereen elkaar accepteert en in z'n waarde laat - een sfeer, die jij als begeleider moet creëren. Vooral door je kwetsbaar op te stellen, en bewust iedereen aan het woord laat komen in de groep - juist de wat meer passief-luisterenden dus erg stimuleren zich te uiten, zónder een directe (dwingende) vraag hun kant op te sturen.

Wat je het beste kunt voorkomen, is, een uitstraling van : ik heb in m'n hoofd hoe het moet gaan, en waar ik naar toe wil - zelfs de meest betrokken cursist zal, als hij/zij dit opmerkt, voor een groot deel afhaken, omdat er dan een gevoel ontstaat, dat het niet waardevol zou zijn, wat je zou zeggen of bijdragen.
Dus als je een flip-over gebruikt, álle kreten opschrijven, en niet alleen die, waar je voor 'jouw verhaal' iets mee kunt - je kunt een bepaalde prioriteiten-plek maken op de flip-over in waar je de kreten opschrijft.

Hou rekening met de concentratie-boog van je cursisten : hoe jonger ze zijn, hoe korter de boog, hoe meer pauzes of wisselende oefeningen je in zult moeten plannen.

Veel succ7 !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht eerder aan een cursus assertiviteit