weet iemand hoe je van Fahrenheit naar Kelvin rekent en andersom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Om het nog makkelijker te maken: een site waar Fahrenheit, Kelvin EN Celsius tegelijk worden uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat deze link je kan helpen... Hiermee kun je van graden naar Kelvin naar Fahrenheit en andersom! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel x graden Fahrenheit, dan 32 vanaf trekken, vervolgens door 9 delen en dat met 5 vermenigvuldigen.
Dan heb je de uitkomst in Celsius. Trek er nog 's 273 vanaf en je hebt Kelvin.
Andersom, is... andersom :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo simpel is het. Wil je een ruwe benadering bedenk dan dat delen door 9 en vermenigvuldigen met 5 ongeveer gelijk is aan delen door 2.
Dus 88 *F = (88 - 32) / 2 = 56 / 2 = 28 *C
28 *C = 273 + 28 = 301 *K
Let op: honni maakt bij de omrekening naar Kelvin een foutje graden Kelvin = 273 + graden Celsius
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omgekeerd:
303 *K = 303 - 273 = 30 * C
30 * C = 30 * 2 + 32 = 92 *F
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je de zuivere berekenin, dan moet de 2 vervangen door 9/5. Maakt wel iets uit.