hebben katten een geheugen van 2 minuten ?

ik heb een kat en ik wou weten of katten en goed geheugen hebben of een geheugen van 2 minuten ..?
kan iemand me aub uitleggen of vertellen wat voor'n geheugen katten hebben ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.4K

Antwoorden (5)

Ook katten hebben een lange termijn en korte termijn geheugen. Anders zouden ze in het wild niet kunnen jagen of thuis na een slaapje hun kattenbak of etensbak kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten hebben een uitstekend geheugen.
een vriend van me had de kat een bandje omgedaan, voor hij met het beestje naar de dierenarts ging.
toen hij twee jaar later dat bandje weer pakte, en de kat het belletje hoorde, was hij meteen pleite naar zolder, om voorlopig niet meer te verschijnen.
katen zijn intelligente dieren, en daar hoort een goed geheugen bij.
13 jaar geleden
Katten kunnen dingen onthouden. Hun hersenen lijken erg op die van mensen en worden vaak als model gebruikt voor hersenziektes bij mensen. Je kan hen ook opdrachten laten uitvoeren en trucjes aanleren (bijvoorbeeld high five, zit, lig, spring...) en zelfs een onderscheid laten maken tussen bepaalde voorwerpen. Katten zijn erg intelligente roofdieren, maar ze zijn erg hardnekkig en veranderen niet snel hun gewoonten.
Als een kat eenmaal iets kan onthouden, dan weet hij dat een half jaar later nog. Lees maar eens de verhalen op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=29&t=7631
Amadea
13 jaar geleden
Als je een kat een standje geeft als hij iets lekkers probeert te bemachtigen en hij probeert het twee minuten later nog eens dan kun je daar niet uit concluderen dat hij een slecht geheugen heeft; de meeste katten zijn opportunisten die hopen dat jij even niet oplet.
Als je een paar weken op vakantie gaat doen ze wel of ze je niet herkennen, maar dat is schijn; ze willen je even inpeperen dat ze dit geen stijl vinden, maar als je een willekeurige bezoeker was gingen ze echt niet demonstratief met hun rug naar je toe zitten.
Zelfs kennissen die ze maar af en toe zien kennen ze na maanden nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten hebben eerst en vooral een selectief geheugen.
Ze onthouden na 1 keer al in welke kast hun favoriete voer staat of wat er gaat gebeuren als je dat ding in de gang zet (en ze naar de dierenarts moeten).
Maar ze wensen niet of niet goed te onthouden dat ze eigenlijk niet OP de kast mogen springen, niet in de gordijnen mogen hangen, enzovoorts. En zelfs dan... Als je die blik ziet waarmee ze dan kijken, weet je dat ze het duvels goed weten maar echt doen alsof ze nergens van weten ;-)